Nieuwe data uit wereldwijde streaming-gegevens van Netflix onthullen dat kijkers over de hele wereld op exact hetzelfde moment verliefd worden op een serie: of het nu gaat om Stranger Things, Narcos of Gilmore Girls.

Article continues after the ad

Hooked

Netflix onderzoekt elk jaar wanneer kijkers ‘hooked’ zijn. Zo kunnen kijkers na de Upside Down in Stranger Things (Waar is Will? Waar is Barb? En wat is in godsnaam een Demogorgon!?!) in aflevering 2, de politieke ambities en machtslust van Pablo Escobar in Narcos in aflevering 3 of Rory’s eerste kus in Gilmore Girls in aflevering 7 niet meer stoppen met kijken. Bij de serie Orphan Black is dat na twee afleveringen en bij Outlander bijvoorbeeld pas na vijf afleveringen.

Een overzicht van de populaire series en hoelang het duurde voor kijkers ‘hooked’ waren:

Binge-watching is wereldwijd

Grote verschil met de studie van vorig jaar is dat het nu écht om ‘global’ data gaat, want nu Netflix wereldwijd aanwezig is, zijn ook dubbel zoveel landen geanalyseerd. Overal ter wereld van België tot Japan en van Argentinië tot Australië... we zijn allemaal op hetzelfde moment ‘verkocht’.

Nederlanders sneller verslaafd

Opvallend is dat de Nederlandse kijker sneller dan de rest van de wereld in de ban is van Narcos (aflevering 2 vs. aflevering 3). Bij de serie Jane the Virgin is dit verschil zelfs nog groter en waren Nederlanders hooked vanaf aflevering 4, terwijl de rest van de wereld dat pas was tijdens bij aflevering 7.