Eind 2017 en in 2018 werd duidelijk dat het Disney écht menens is met de nieuwe streamingdienst. Netflix was dit jaar zelfs eventjes meer waard dan Disney, maar zodra het bedrijf serieus werk maakt van de nieuwe streamingdienst, is die wedstrijd waarschijnlijk meteen afgelopen.

Disney kondigde voor Disney+ al meerdere prestigieuze Marvel- en Star Wars-series aan, waar Netflix het binnenkort waarschijnlijk zonder moet stellen. Dit geldt sowieso voor de Verenigde Staten, waar een deal tussen de bedrijven (Netflix mag als eerste alles van Disney, inclusief Marvel en Star Wars, tonen) volgend jaar afloopt.

Waar is de liefde?

Wat dit in Nederland betekent is nog niet helemaal duidelijk (streamrechten verschillen van elkaar in andere gebieden), maar het is duidelijk dat Disney de relatie met Netflix op een laag pitje wil zetten. Het schrappen van de Marvel-series, waaronder het immens populaire Daredevil, is een belangrijke aanwijzing. 

More content below the advertising

Wie de samenwerking tussen Marvel en Netflix precies beëindigde is onbekend. Disney ligt voor de hand, omdat ze dan binnenkort alles van Marvel (behalve Spider-Man) in hun bibliotheek hebben. Of Disney+ er nu wel of niet zelf mee aan de slag gaan doet er dan niet toe: de concurrent mist een belangrijke titel en dat is op zich al een overwinning. Zo scherp is de verhouding nú blijkbaar al!

Guppy’s

Een stuk minder dreigend, maar wel interessant, is de opkomst van kleinere streamers dan Netflix zelf, die bepaalde niches bedienen. In Nederland begonnen onlangs Horrify én Fear Unlimited: twee platformen die de horror- en thriller-fans proberen te trekken.

Daarnaast startten onlangs de ‘romcom’-streamer WithLove én een platform met populaire realityshows: Hayu. Vergeleken met het reusachtige Netflix is het klein bier, maar hoe meer van dit soort diensten er opduiken, des te meer wordt er aan Netflix geknabbeld. Deze kleine services hebben vooralsnog geen geld om zélf unieke nieuwe series en films te maken, dus wat dat betreft zit Netflix helemaal goed.
 

Slim inspelen op hits

Dat is ook de pijler waar Netflix het sterkst op inzet. De Spaanse hit La Casa De Papel werd overgenomen, en krijgt van Netflix een derde seizoen. Netflix wist met het eigen The Haunting Of Hill House, Ozark en Chilling Adventures Of Sabrina weer indruk te maken. 
 

Dit komt ook door het slimme aankoopbeleid met titels als Outlander, Bodyguard, Better Call Saul en o.a. Riverdale. Daarnaast was de fanreactie op het annuleren van series als Designated Survivor en Lucifer zó sterk, dat Netflix de rechten gewoon overkocht en op eigen houtje verder gaat. Slimme manier om klanten te werven, toch?

Kan beter...

De aankoop van… minder kansrijke projecten als de films Annihilation (goed, maar voor een te kleine doelgroep) en The Cloverfield Paradox (eigenlijk niet goed genoeg) leverde wel veel publiciteit op, maar de toekomst is waarschijnlijk aan filmprojecten van Netflix zelf, zoals The Ballad Of Buster Scruggs, Roma, Bright 2 én de peperdure actiefilm 6 Underground.

Tegelijkertijd wil Netflix ook werk maken van ‘lokale’ films en series. Amsterdam speelt de hoofdrol in een nieuwe horrorthriller over de Gouden Eeuw, en dit jaar verschenen er al een paar films en series uit India, zoals het creepy Ghoul.

Stilte voor de storm

Het uitbreiden van het aanbod heeft veel voordelen, maar ook één nadeel: de prijzen gaan waarschijnlijk omhoog om deze kostbare projecten te financieren. Hoewel de toekomst er voor Netflix(-abonnees) goed uitziet, is het wachten tot Disney+ ten tonele verschijnt. Is er genoeg ruimte voor twee megastreamers? Of beukt Mickey Mouse als een soort aandoenlijke Godzilla alles ondersteboven?
 

More content below the advertising