De Nederlandse regisseur Roel Reiné is naar eigen zeggen 'in de wolken' over zijn nieuwe klus. Hij mag de eerste twee afleveringen van Inhumans maken, het nieuwe prestigeproject van Marvel. Zijn tweedelige pilot zal begin september in meer dan 1200 Imax-bioscopen over de hele wereld te zien zijn.

More content below the advertising

Inhumans

Roel Reiné is bekend van onder andere de film Michiel de Ruyter. Ook werkt hij momenteel aan het historisch drama Redbad. Maar Inhumans wordt ‘the next level’, omdat de serie een brug probeert te slaan tussen de bioscoop en de televisie. De eerste twee afleveringen worden in de bioscoop gepresenteerd; daarna gaat de serie verder op televisie.

Michiel de Ruyter

Reiné speelde zichzelf in de kijker van televisieproducenten met de aflevering van piratenserie Black Sails die hij vorige jaar maakte. "Opeens kreeg ik allemaal telefoontjes: men was heel geïnteresseerd hoe ik voor televisiebudgetten bioscoopkwaliteit kon leveren. Voor Marvel gaf de doorslag de bioscoopfilm Michiel de Ruyter: een Nederlandse speelfilm van 8 miljoen euro die eruit zag alsof hij 50 miljoen euro kostte."

Wint televisie van film?

"Televisie heeft de afgelopen jaren zo enorm aan macht gewonnen", legt Reiné uit vanuit Los Angeles. "Alle A-list sterren en regisseurs vechten om mooie televisieklussen. Je hebt meer ruimte om te experimenteren en er is doorgaans meer budget beschikbaar voor de producties." Als voorbeeld noemt hij The Crown van Netflix, dat 16 miljoen dollar per aflevering kost. "Dat betekent dat je voor twee uur 32 miljoen beschikbaar hebt. Aan dat budget komen de meeste films niet."

Fanbase

Reiné is groot fan van Marvel, de producent die met producties als Avengers, Iron Man en Guardians of the Galaxy de bioscopen domineerde. "Ik dacht altijd dat ik toewerkte naar een grote bioscoopfilm", legt hij uit. "Maar deze stap, naar de eerste twee afleveringen van een Marvel-serie, is voor mij veel groter." De regisseur van de eerste episodes bepaalt de toon, de stijl, de look van de serie. "De stempel die ik op het verhaal druk, wordt daarna voortgezet door de rest van de regisseurs. Het is een enorme eer om deze klus te krijgen - er waren heel veel grote namen in de race."

Marvel is echter een producent die risico’s durft te nemen; ook voor bijvoorbeeld Guardians of the Galaxy werd een relatief onbekende, jonge regisseur gevraagd. "Ik kreeg altijd wel mails over de sequels die ik in Hollywood gemaakt heb. Maar nu ontploft mijn mailbox bijna: ik krijg berichtjes van fans uit alle hoeken van de wereld, van Japan tot Indonesië, van Zuid-Amerika tot Rusland. Marvel heeft een fanbase die je je niet voor mogelijk houdt."

Volgende stap

Ook voor Reiné zelf betekent Inhumans een nieuwe stap in zijn carrière. "Ik heb de afgelopen tien jaar pakweg vijftien relatief goedkope producties gemaakt", legt hij uit. "Daar heb ik veel van geleerd. Maar dit is een ander niveau. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met Imax-camera’s gewerkt." Reiné mag een aantal van zijn vaste crewleden meenemen naar Inhumans. Op zijn wishlist voor de cast staan ook een paar Nederlandse namen. "Maar het is maar afwachten of die er doorheen komen. In de acteurs heb ik niet het laatste woord."

De tweedelige pilot van Inhumans is begin september ook in Nederland in de Imax-bioscopen te zien.

More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.