Miljuschka Witzenhausen in Wie is de Mol? op NPO 1

TV-chef en RTL Boulevard-deskundige Miljuschka Witzenhausen wordt moe van 'perfecte dames' op Instagram. Ze pleit daarom voor een eerlijker lichaamsbeeld op sociale media en komt - tot genoegen van haar volgers - met een foto van haar eigen lichaam.

Article continues after the ad

"Ik word zo moe van al die gepolijste beelden op social", begint Wie is de Mol?-deelneemster Miljuschka in een uitgebreide insta-post. "Als ik door mijn tijdlijn scroll zie ik de ene gefilterde en glad getrokken foto na de andere. Ik maak me oprecht zorgen over wat dit met onze kids gaat doen." Overigens maakte de presentatrice zich eerder ook al sterk voor een eerlijk online lichaamsbeeld met een foto van haar als 'plussize' model.

Zorgen om fakers

"Steeds vaker als ik ergens ben zie ik de eenheidsworst van fillers, wimperextentions, nike-tekens als wenkbrauwen en kleding met grote merken erop", vervolgt Miljuscka. Volgens haar wordt er in de wereld van insta gestreefd naar een 'perfect beeld'. "Op slechte dagen vreet het zelfs aan mij als ik al die beelden zie van perfecte dames die ook nog alles kunnen eten want ze worden omringd door stapels pizza's en ijs."

'Bovengemiddeld bloot'

"Deze meiden sluiten de ene grote deal na de andere puur omdat ze er goed uitzien en bovengemiddeld bloot zichtbaar zijn." Miljuschka wil niet dat haar dochter opgroeit in deze 'bubbel van irreëel beeld' en komt daarom met deze actie. "Het summum voor de jeugd is nu beroemd en rijk te worden via social. Maar dat is vaak niet gebaseerd op talent, maar op uiterlijk wat resulteert in een ingreepje hier en daar, dure merkkleding en photoshop."

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eerlijke foto Ik word zo moe van al die gepolijste beelden op social. Als ik door mijn tijdlijn scroll zie ik de ene gefilterde en glad getrokken foto na de andere. Ik maak me oprecht zorgen over wat dit met onze kids gaat doen. Steeds vaker als ik ergens ben zie ik de eenheidsworst van fillers, wimperextentions, nike-tekens als wenkbrauwen en kleding met grote merken erop. Er word gestreefd naar een massaal perfect beeld. Op slechte dagen vreet het zelfs aan mij als ik al die beelden zie van perfecte dames die ook nog alles kunnen eten want ze worden omringd door stapels pizzas en ijs. Ik sta echt wel stevig in mijn schoenen maar de stroom van deze foto’s maken ook mij soms onzeker. Vooral omdat je ziet dat het werkt en beloond word. Deze meiden sluiten de ene grote deal na de andere puur omdat ze er goed uitzien en bovengemiddeld bloot zichtbaar zijn. Ik wil niet dat mijn dochter opgroeit in een bubbel van irreëel beeld. Het summum voor de jeugd is nu beroemd en rijk te worden via social. Maar dat is vaak niet gebaseerd op talent maar op uiterlijk wat resulteert in een ingreepje hier en daar, dure merkkleding en photoshop. Dus wil ik je vragen om jouw eerlijke foto te delen. Zodat we weer een beetje normaliteit krijgen in het beeld. Deel het aub met #eerlijkefoto zodat ik het kan zien en zichtbaar kan maken. SIDENOTE!! Ik weet dat ik eraan bijdraag doordat ik voor mijn werk vaak shoots heb waar ik extra mooi word gemaakt door een team. Maar it takes an army. Dat is niet reëel, niet het echte leven. Het heet showbizz want het is show. Maar in het echte niet werkende leven loop ik gewoon in mn kloffie met mijn makeuploze hoofd rond.

Een bericht gedeeld door Miljuschka (@miljuschka) op

Volgers onder de indruk

De zelfbenoemde 'cheesecakequeen' maakt diepe indruk met haar foto en verhaal. "Liefde voor jou en hoe je dit onderwerp aansnijdt", zegt MolTalk-presentatrice Marlijn Weerdenburg. Ook BN'ers als Bobbi Eden en Nienke Plas kunnen zich vinden in haar boodschap en sturen hartjes!