Marvel en DC Comics maken allebei stripboeken én superheldenfilms. Wat is het verschil tussen deze twee smaken, en waar komt het vandaan?

Article continues after the ad

DC (Detective Comics) begon in 1934, vooral met strips over spannende misdaadverhalen. In 1938 verscheen het eerste avontuur van Superman, en een jaar later zwaaide Batman voorbij. De naam Marvel stamt uit 1961, maar deze stripuitgever begon onder de naam Timely Comics in 1939. Captain America was één van hun eerste helden, maar later volgden er nog véél meer stripiconen. Stan Lee en Steve Ditko bedachten Spider-Man in 1962, Lee en Jack Kirby introduceerden The Fantastic Four in 1961, The Hulk in 1962, en X-Men in 1963. 

Same same

Over het algemeen (er zijn uitzonderingen!) draaien DC-verhalen om helden die geweldig geboren zijn, en zich inzetten voor het goede. De verhalen spelen zich doorgaans op aarde af, op fictieve plekken (Gotham City, Metropolis, etc.). De nadruk ligt meestal op het avontuur zelf; DC is wat minder bezig met het creëren van één samenhangend universum, hoewel de helden elkaar vaak genoeg kruisen.

In Marvel Comics is er meestal wat meer ruimte voor humor (Spider-Man en Deadpool zijn goede voorbeelden, en hoe vaak zie je Batman lachen?) en worden ook de nadelen van superkrachten wat meer belicht. De bekende X-Men-reeks draait zelfs voor een groot deel om het gegeven wat er zou gebeuren als er écht mensen met speciale powers geboren worden.

Chapeau voor Marvel

Eén van de knapste aspecten van het Marvel Cinematic Universe is dat het megapopulair is, terwijl de superhelden die ze gebruikten niet allemaal top-of-the-line zijn, althans: niet toen het MCU begon.

Iron Man, die de reeks in 2008 aftrapte is een bekende held, maar lang niet zo iconisch als Spider-Man, Wolverine of Captain America. Marvel maakte dat goed met de ‘star power’ van Robert Downey Jr. Marvel wilde aanvankelijk een andere acteur voor de rol van Tony Stark, omdat Downey Jr. in het verleden notoir moeilijk gedrag vertoonde. De gok pakte gelukkig magistraal uit.

Te koop: Spider-Man, t.e.a.b.

Marvel verloor, of verkocht, de rechten op hun bekendste superhelden door de decennia heen. Vergeet niet dat superhelden lange tijd helemaal niet zo populair waren als nu. Omdat Marvel zelf geen ambities had op het gebied van films, werden de rechten op Spider-Man-films en -series in de jaren 80 voor een fooi verkocht, na veel faillisementen en rechtszaken kwamen ze uiteindelijk bij Sony terecht.

In de jaren 90 was het verkopen van filmrechten zo’n beetje de kurk waar het noodlijdende Marvel op dreef. 20th Century Fox ging aan de haal met bijvoorbeeld X-Men, Fantastic Four, Wolverine en Deadpool. Marvel kreeg hier betrekkelijk weinig voor, en zag deze films vervolgens miljoenen verdienen. Dit was de directe aanleiding om zelf in de filmbusiness te stappen. Alleen waren de ‘beste’ helden (en Fantastic Four) al weg! De basis voor het succes van het Marvel Cinematic Universe werd dus in de jaren 90 al gelegd. Terwijl DC nog kon teren op Batman-films, moest Marvel noodgedwongen iets drastisch proberen.

DC Comics werd meerdere malen overgenomen, en eindigde bij het tegenwoordige WarnerMedia. Alle DC-helden werken dus onder de paraplu van Warner Bros. Het ‘Arrowverse’, waarin helden als Green Arrow, The Flash, Supergirl en binnenkort Batwoman, de hoofdrol spelen wordt bijvoorbeeld ook uitgezonden op The CW; een samenwerking tussen CBS en WarnerMedia.

Voordeel?

Hoewel DC gebruik mag maken van al haar helden, waaronder zwaargewichten als Batman, Superman en Wonder Woman, zijn de resultaten minder goed dan de films van Marvel. Al was het alleen maar omdat ze er een stuk minder maken! DC maakt ook films onder de vlag van hun Extended Universe, maar de Batman-films horen hier dan weer niet bij... De vijf films (Wonder Woman, Suicide Squad, Man Of Steel, Justice League en Batman v Superman) brachten toch zowat vier miljard dollar op. Het is niet zozeer dat DC het slecht doet; niemand kan momenteel tegen het momentum van Marvel op.

Batman is nog altijd een megapubliekstrekker, en zelfs het tranendal Batman v Superman verdiende wereldwijd bijna een miljard dollar. Waar Marvel een duidelijk plan lijkt te hebben, en films maakt waar het plezier van afstraalt, zijn de DC-helden een beetje aan het zwalken. De films zijn soms wel erg duister (letterlijk en figuurlijk), terwijl Marvel beter lijkt te beseffen dat hun films over mensen in stretchpakken gaan.

In Deadpool 2 werd dit gegeven scherp op de hak genomen.

Smart thinking

Als je na alle bombast van Avengers: Infinity War wel even klaar bent met superheldenfilms, komt Marvel met het lichtvoetige Ant-Man And The Wasp, waardoor je tóch maar weer tickets haalt. Over deze strategieën is echt goed nagedacht, en DC heeft hier nog niet echt een antwoord op. Het bedrijf probeert momenteel om alle films en series over zijn helden te verspreiden via een betaald streamingkanaal.

DC had ook wel een beetje pech. Eigenlijk had men eerder willen beginnen met een gezamenlijk ‘filmuniversum’ voor alle helden. Omdat men begon met de megaflop The Green Lantern (2011), werden plannen hiervoor geannuleerd, en moest men terug naar de tekentafel...

Wat de strategie van Marvel betreft is de recente situatie rond Guardians Of The Galaxy Vol. III even spannend… Het Marvel Cinematic Universe liep tot nu toe als een geoliede machine, maar de onverwachte vertraging van één van de populairste series binnen het universum kan voor problemen zorgen.

Tegelijkertijd heb je misschien gehoord dat Disney, de eigenaar van Marvel, 20th Century Fox overneemt. Hierdoor zouden de rechten op o.a. X-Men, Fantastic Four, Wolverine en Deadpool weer bij Marvel terechtkomen! Spider-Man is nog even een verhaal apart, maar door de samenwerking tussen Sony en Marvel is spinnenmans in elk geval te zien in Marvel-films.