NPO minder dominant in sportzomer

Qua kijkcijfers is het verschil in marktaandeel tussen SBS en RTL dit decennium nog niet eerder zo klein geweest. De zenders groeien al het hele jaar dichter naar elkaar toe.

Article continues after the ad

Sportzomer

Het gat tussen SBS en RTL is al sinds begin 2016 aan het slinken. De sportzomer deed daar nog even een schepje bovenop. De NPO scoorde natuurlijk flink met het EK Voetbal en de Olympische Spelen, maar daar blijkt vooral RTL de dupe van te zijn geworden. Het marktaandeel van RTL daalde naar het laagste punt dit hele decennium, terwijl dat van SBS overeind bleef. Het overgebleven verschil van 3,4 procentpunt is dan ook lager dan we het hele decennium hebben gezien.

Hart van Nederland

Kijkcijferkanon voor SBS is en blijft Hart van Nederland. Het actualiteitenprogramma beleefde zijn eerste uitzending al op 29 augustus 1995, één dag na de start van SBS 6. In de video zie je een promo die we vonden uit 1996; voel je je al oud?

Nemen we de kijkcijfers van gisteravond al voorbeeld, dan zien we vijf programma's van SBS in de top 25 staan: Hart van Nederland (939.000), Shownieuws (722.000), Utopia (522.000), The Next Boy/Girl Band (437.000) en Rad van Fortuin (351.000). Het zijn niet de miljoenen van NPO-krakers als Boer zoekt vrouw, maar ook de publieke omroep heeft zo zijn uitdagingen: het marktaandeel steeg weliswaar fors deze zomer, maar de sportzomer was minder dominant dan in 2014 en 2012, en nu het nieuwe tv-seizoen is begonnen, geeft DWDD onverwacht kopzorgen: het programma opende vorig jaar met een kleine anderhalf miljoen kijkers per avond, en moet het nu met minder dan 900.000 doen. Zou het vertrek van hoofdredacteur Dieuwke Wynia en productieleider Boudewijn Vos het verlaten van een zinkend schip betekenen?