Mank, Netflix

Een beetje filmfan weet dat Citizen Kane lange tijd werd gezien als de beste film aller tijden. Na het zien van Mank ken je ook het interessante verhaal achter de schermen.

Rond 1940 heeft scenarioschrijver Herman J. Mankiewicz (Gary Oldman) evenveel moeite om vrouwen als flessen te weerstaan. Dat wordt dus lastig als hij zijn been breekt en haast heeft om het scenario van Citizen Kane af te maken. Door al die complicaties is er achter de schermen evenveel drama gaande als op het witte doek en krijgen we een fijne blik in de hoogtijdagen van het oude Hollywood.

Hommage en satire tegelijk

Het levert ook een mooie film op, gedragen door puike acteurs die wel raad weten met sterke teksten zoals: “Als ik ooit de elektrische stoel krijg, hoop ik dat die man bij mij op schoot zit.” Mankiewicz’ bijtende humor zorgt voor zowel een hommage aan als een satire op de filmwereld. De makers kunnen het ook niet laten om een steek onder water te geven aan de media-manipulatie tijdens verkiezingen – wat dus niks nieuws is.

De beste film aller tijden

Dit is de eerste film van regisseur David Fincher sinds Gone Girl (2014) en het was een persoonlijk project, omdat het scenario werd geschreven door zijn overleden vader. Het kostte aardig wat tijd de boel van de grond te krijgen, omdat Fincher perse in zwartwit wilde draaien. Afgezien van de mooie, haarscherpe beelden (denk Roma) gaf hem dat volop kans om Mank vol te stoppen met knipogen naar Citizen Kane - en te laten zien dat je meer films uit die tijd moet kijken. Citizen Kane gold niet voor niets decennialang als de beste film aller tijden.

Oscar(nominatie)kanshebbers

Die titel zal Mank niet krijgen, maar je kunt er wel donder op zeggen dat deze nieuwe Netflix-productie het goed zal doen bij de eerstvolgende Oscars. Er is al een behoorlijke ‘buzz’ gaande, met voorop Gary Oldman die twee jaar geleden al een beeldje won door een echt persoon te vertolken (Winston Churchill in The Darkest Hour). Andere kanshebbers zijn de vormgeving, het camerawerk en Amanda Seyfried als filmster Marion Davies.

Mank Amanda Seyfried Netflix

De Netflix-productie Mank geeft een fijne blik achter de schermen van Hollywood in de jaren dertig, met alle goede en slechte kanten van dien. Tel er een bal bij als je de filmgeschiedenis kent, want dan haal je er meer leut uit door alle verwijzingen.

Mank is vanaf 4 december te zien op Netflix en draait nu in de bioscoop!