Verzoek ingediend tot versoepeling van de regels

Het zit de makers van de Nederlandse spektakelfilm Redbad niet mee; eerst wilde facebook de trailer van de film in de ban doen, en nu heeft de film een Kijkwijzer voor 16 jaar en ouder opgeplakt gekregen. Dit zou betekenen dat niemand van 15 jaar of jonger de film in de bioscoop mag zien. Hierop hebben de makers gevraagd om een versoepeling van de Kijkwijzerregels.

More content below the advertising

Bloedbad

De trailer beloofde al dat Redbad inderdaad een rood bad wordt, een bad van bloed welteverstaan. Na het zien van de film lijkt de kijkwijzercommissie tot dezelfde conclusie te zijn gekomen, getuige de kijkwijzer voor 16 jaar en ouder die het historische epos heeft gekregen. En daar zijn de producenten dus niet blij mee.

Verouderde regels

Producent Klaas de Jong en distributeur Splendid Film hebben te kennen gegeven dat zij vinden dat de Kijkwijzerregels moeten worden aangepast. Bij films voor 12 jaar en ouder mogen jongere kijkers gewoon mee naar binnen onder begeleiding van een volwassene. Bij films voor 16 jaar en ouder mag er echter niemand onder de 16 de zaal in: “De vraag luidt of die regels niet verouderd zijn en dienen te worden bijgesteld. Ouders weten het best wat hun kinderen wel en niet aankunnen”.

De makers van Redbad vinden dat jongeren onder de 16 jaar ook de film moeten kunnen zien, onder begeleiding van een volwassene: “Dezelfde regeling die nu ook voor de 12 jaar-keuring geldt, kinderen jonger dan 12 mogen onder begeleiding van een volwassene naar de film”.

Snel besluit

De Kijkwijzercommissie zal snel een besluit moeten nemen want de film verschijnt binnen twee weken al in de bioscopen. De landelijke première is op zaterdag 23 juni in Leeuwarden, daarna komen er op verschillende plaatsen voorvertoningen, onder meer op 26 juni in Eindhoven. Vanaf donderdag 28 juni is de film in het hele land te zien.

Redbad is een historisch epos van regisseur Roel Reiné (bekend van Michiel de Ruyter) met Gijs Naber als de Friese held Radboud, die het met hulp van de Vikingen opneemt tegen de christenen. Ook de Amerikaanse acteur Jonathan Banks, bekend als Mike Ehrmantraut uit Breaking Bad en Better Call Saul, heeft een grote rol in de film. Daarnaast zijn onder meer Lisa Smit, Egbert Jan Weeber, Loes Haverkort en Derek de Lint in de film te zien.

More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.