Er is vanavond mogelijk een relletje ontstaan achter de schermen van het bizar succesvolle Avrotros-programma De Luizenmoeder. Kruidvat begon namelijk met de verkoop van Luizenmoeder-merchandise, maar daar weten de acteurs niets van.

More content below the advertising

Dat meldden verschillende media, waaronder 6 Inside, dat in de uitzending van vandaag liet zien wat Kruidvat allemaal verkoopt. Een handdoek met ‘Laat ze maar glanzen’, bijvoorbeeld. En een tas met de leus ‘Zie ik eruit alsof ik humor heb?’ Of deze:
 

Is het oke?

Allemaal leuk en aardig, zou je denken, maar mag dit wel? Het Commissariaat voor de Media meldt aan RTL Boulevard dat het allemaal mag volgens de mediawet. Avrotros kreeg er gewoon toestemming voor en een groot deel van de opbrengsten gaat naar de producent. En daar zit nu net het knelpunt…

Anton weet van niets

Dat denkt althans Albert Verlinde, die schrijver en directeur Anton-acteur Diederik Ebbinge (die overigens met de serie stopt) een sms’je stuurde over de merchandise. Die wist blijkbaar van niets en vervolgens kreeg Albert live in de uitzending een belletje van z’n management, dat het verhaal bevestigt en nu als een malle alle andere Luizenmoeder-acteurs gaat bellen. Het komt er dus op neer dat de acteurs, waarvan sommigen zelfs meeschrijven aan de serie, geen rooie cent krijgen voor deze Kruidvat-producten.
 

 

En volgens Albert gaat dit alles gedoe opleveren. Hij voorspelt zelfs dat “als het allemaal niet goed geregeld is, er géén derde seizoen komt”. Ouch… Dat zal toch niet? Hoe dan ook: het lijkt in eerste instantie allemaal in orde, maar dat de acteurs van niets wisten, is op z’n minst raar te noemen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…