Maarten en Armani in Hunted

Na de zinderend spannende, een-na-laatste aflevering van het huidige Hunted-seizoen, gisterenavond te zien op NPO 3, klonk er, overigens niet voor het eerst, felle kritiek op 'headquarters': mag je zomaar pinpassen blokkeren? Ja, zo blijkt. Wij doken in de spelregels en vertellen je precies aan welke regels de deelnemers zich moeten houden!

Sommige kijkers begonnen gisteren opeens te roepen dat de hunters vals zouden spelen! Voortvluchtigen Maarten en Armani wilden pinnen, maar toen ze dat probeerden, bleek hun bankpas geblokkeerd. De deelnemers mogen alleen deze pas (die de productie ze gaf) gebruiken, dus vonden kijkers het nogal goedkoop om die te blokkeren.

 

Hunters spelen niet vals

Een van de specialisten van HQ, Selmar Smit, ging via twitter in op de kritiek. Nee, benadrukte hij, het is niet tegen de regels om pinpassen van kandidaten te blokkeren. Dat doen ze al vijf jaar lang, onthulde hij. Dat het nu pas de uitzending haalt, is een ander verhaal. Selmar legt hieronder uit dat het blokkeren een soort last resort is. Het liefst houden ze zo'n pin-signaal zo lang mogelijk in stand.

Article continues after the ad

 

De regels

We besloten om dan ook maar meteen in alle andere regels te duiken. Dan is extra duidelijk wat nu allemaal wel en niet mag. Eigenlijk zijn deze spelregels best simpel. Voortvluchtigen mogen maximaal 48 uur op dezelfde plek blijven, mogen de Nederlandse wet niet overtreden en moeten binnen de landsgrenzen blijven. En ja: de pinpas van de productie - met een limiet van 70 euro per dag - is de enige pinpas die ze mogen gebruiken. That's it.

Foto: Elvin Boer.

Triple A

Voortvluchtigen krijgen tijdens hun vlucht de zogenoemde 'Triple A' status, wat in dit geval betekent dat de HQ-medewerkers alle opsporingsbevoegdheden krijgen die bij zo'n status hoort. Ze beschikken over dezelfde middelen die politie en justitie in zo'n geval ook gebruiken. 'Triple A' is de hoogste staat van opsporing, zo legde een AVROTROS-woordvoerster ons uit, dus je kunt je voorstellen dat nepbrieven sturen of pinpassen blokkeren eigenlijk... nog best lief is.

Hunters in de nacht

Ook nog wel even belangrijk om te melden: de productie en het opsporingsteam hebben niets met elkaar te maken. De productie zorgt alleen voor de broodnodige dingen, zoals de pinpas verzorgen, een extractiepunt regelen, bepalen hoe de spelers het spel in komen, de contactpersoon regelen die de deelnemers hun extractiepunt-info geeft en ga zo maar door. Alles wat er binnen de vluchtperiode van 500 uur gebeurt, is volledig aan HQ en de voortvluchtigen. Dat hunters niet hunten in de nacht - wat je ook wel eens hoort op twitter - is waar. In principe gaat de hunt altijd door, de spelers zijn 24/7 op de vlucht. Maar er wordt in de nacht gewoon niet gejaagd. Zelfs een hunter moet af en toe even bijtanken!


De grote finale van Hunted is komende maandag om 20:25 uur te zien op NPO 3.