Eva Jinek op RTL 4

Een paar dagen geleden maakte RTL bekend dat Eva Jinek, die vanavond begint met haar talkshow op RTL 4, géén reclame-onderbrekingen krijgt. Toch is dit niet zonder risico. "Ik vind dit nogal wat."

Article continues after the ad

Dat stelt Maiko Valentijn van mediabureau MediaCom in het AD, dat met tv-experts sprak over RTL's opmerkelijke keuze. "Als de kijkcijfers van Jinek tegenvallen, kan dit echt een dure grap worden voor RTL. Ik vind dit nogal wat. Ook omdat je de adverteerders het signaal geeft dat reclame iets vulgairs is. Daar heb ik wel moeite mee", aldus Valentijn. 

 

Overvol reclameblok

Omdat Jinek net als bij de NPO niet onderbroken gaat worden door reclames - iets dat Eva zélf afdwong bij de RTL-bazen - gaan de reclameblokken voor én na haar programma op de schop. De verwachting is dat die véél voller gaan zitten om het gat in inkomsten een beetje op te vangen. Maar ook dat heeft een nadeel. "Dat zullen adverteerders niet prettig vinden. Die vallen minder op in zo’n overvol blok."

 

Inkomsten

Naar schatting loopt RTL zo'n 50.000 euro mis door het ontbreken van reclames in hun late night-talkshow, zo onderzochten de mediabureau's. "RTL wil meteen een dreun uitdelen aan het experiment op NPO 1 (de nieuwe talkshow Op1, red.)", denkt tv-deskundige Bert van der Veer. "Want daar is logischerwijze natuurlijk wel aanvangsinteresse. Een slimme zet dus, want het is onvermijdelijk dat als je er tijdens de uitzending minutenlang uit bent, kijkers toch andere keuzes maken en gaan zappen."

Jinek is vanavond om 22:20 te zien op RTL 4.