Solar Opposites

Solar Opposites staat nu op Disney+ Star is mede gemaakt door Rick and Morty-bedenker Justin Roiland. Wij spraken hem over zijn nieuwe show en hoe bang hij was dat de serie verscheurd zou worden door critici. “Ik was doodsbang in de laatste weken voor de première.”

Wat was je inspiratie voor Solar Opposites?

Ik en Mike McMahan (medebedenker van de serie) hadden het idee voor een show die je vanuit de ogen van aliens ziet. Dat is al heel grappig, maar we wilden ook een immigrantenverhaal vertellen, weet je.

De aliens voelen zich als vissen op het droge en hebben de grootste moeite om zich aan te passen aan mensen. Oh ja, en net als bij Rick and Morty hebben we de bewuste keuze gemaakt dat de inwoners het allemaal geen reet kan schelen. Het is niet alsof ze zeggen: “Oh mijn god, het zijn aliens! Oh jemig, we moeten de FBI bellen!” Dat is al zo vaak gedaan in series, bijvoorbeeld Alf waar ze hem steeds moesten verstoppen.

Het leuke is ook dat ze aan de oppervlakte op een normale familie met kinderen lijken, maar daaronder zit een cultuur die totaal anders is. En dat verkent seizoen 1 ook. Mike en ik hadden een ontzettend leuke tijd met de ontwikkeling van Solar Opposites.

Bang voor reviews

Was je bang dat Solar Opposites met Rick and Morty vergeleken zou worden?

Ja 100 procent! Ik was doodsbang in de laatste weken voor Solar Opposites in première ging in Amerika (vorig jaar). Vooral voor de reviews, dus toen die verschenen dacht ik: “Phew! Oké, we zijn veilig. Mensen vinden het gaaf.” Ik wist dat de show goed was, of in ieder geval ik voelde dat de show geweldig was.

Solar Opposites is iets totaal anders dan Rick and Morty. Qua stijl lijken ze wel want het zijn mijn ontwerpen. Veel van de bijpersonages kan je zo in Rick and Morty stoppen en het zou niemand opvallen.

Daar maakte ik me dan ook zorgen over. Gaan mensen dezelfde nihilistische Rick and Morty-humor verwachten van Solar Opposities? Maaruh… sorry ik ben aan het ratelen. Het antwoord op je vraag is ja: ik maakte me veel zorgen over de reviews, maar die vielen reuze mee. Mensen vinden het erg leuk, het is heel anders dan Rick and Morty, veel lichter en gekker in toon. Het is niet zo intens en de verhaallijnen zijn niet zo nauwkeurig bedacht dat je brein aan het eind smelt. Solar Opposites is iets meer sitcom wat dat betreft, met science-fiction erdoorheen gegooid.

Lees hier onze recensie van Solar Opposites.

Heb je al overwogen om je Rick and Morty medebedenker Dan Harmon te vragen mee te schrijven voor een aflevering?

Nee nog niet. Weet je, Rick and Morty kost zoveel werk om te maken en – ik mag niet te veel zeggen – maar we hebben al een hoop afleveringen in de maak en er moet nog zoveel geschreven worden. Het zou nu even niet uitkomen. Maar ik ben er zeker niet tegen! Als hij het leuk vindt om er een keertje een te doen, dat zou een fucking cool en leuk experiment zijn. Ik zou zeggen: “Dan, doe wat je wil, schrijf maar wat. Je mag zelfs mij belachelijk maken of de hele show.”

Solar Opposites

Minachting voor de mensheid

Korvo en Rick – de personages die je in beide series inspreekt – lijken wel op elkaar. Ze hebben allebei minachting voor de mensheid en zijn geobsedeerd door de wetenschap. Wat is het grootste verschil tussen de twee volgens jou?

Oh heel veel verschillen. Ik denk dat Korvo naïever en minder intelligent is. Hij is ook minder in controle in tegenstelling tot Rick. Die is echt een alfamannetje die gewoon als een tornado huishoudt overal waar hij komt, ook in zijn eigen familie. Korvo wil graag in controle zijn maar hij krijgt van niemand respect, vooral niet van zijn familie! Waar Rick 20 stappen bij iedereen voorloopt, is Korvo al blij als hij de eerste stap begrijpt.

Justin Roiland gaat los

Korvo lijkt niet veel te geven om de mensheid. Identificeer jij je daar ook in?

Weet je, het gaat momenteel niet zo lekker met de mensheid. Hahaha, maar we zijn allemaal onderdeel van een grotere machine dus, weet je… wat ga je eraan doen? Ik ga veganist worden en ik ga leven in een hut in het bos. Maar weet je, dan vindt het nog steeds plaats buiten je hut.

Dus ja, we moeten het regenwoud niet kappen en we moeten niet constant ruziemaken met elkaar. We zijn allemaal mensen dus we vinden vast wel iets waar we het over eens kunnen zijn. Zo kunnen we terugkeren naar een plek met… uh, liefde en wederzijds respect voor elkaar, en niet groepen demoniseren. Het is een gekke tijd nu en dat is zeker balen! Ik voel geen minachting of haat, maar ik vind het wel balen.

Korvo heeft zeker minachting voor de mensheid en het is niet moeilijk om, vanuit zijn perspectief, naar de wereld te kijken en verhalen te bedenken rondom alle problematiek. Uh, niet dat we de serie politiek of actueel willen maken. We behandelen brede onderwerpen die lang spelen…

Luister, deze samenleving waarin we nu zitten is slechts één unieke foto uit het verhaal van de mensheid. Onze levens zijn slechts een oogwenk in het bestaan van de tijd. Hier wordt op teruggekeken als… weet je, over 2000 jaar als de mensheid nog bestaat, kijken ze terug op deze periode als de ‘Great Destruction’, de Grote Vernietiging. We halen dingen uit de grond en gebruiken die om onszelf en onze wereld te vergiftigen. Het is gewoon fucking krankzinnig wat we aan het doen zijn. We gaan pas de echte gevolgen daarvan zien zodra we wat afstand hebben van dit tijdperk.

En ik weet ook niet hoe het opgelost moet gaan worden, want ik ben van mening dat (Amerikaans) leiderschap en de overheid zo bureaucratisch en stroperig en corrupt zijn. Weet je, je moet iedereen in zijn waarde laten!

Ik ben verder niet heel politiek dus ik kan er niet echt over in detail praten. Maar weet je, over het algemeen is alles corrupt. En als je terugkijkt, is de norm eigenlijk dat de mensheid voor het grootste deel van zijn bestaan door een autoritaire macht is bestuurd. Dus prinsen en koningen en zo. Dus met dat in gedachte is het eigenlijk best wel een interessant experiment. En ja, onbegrensd kapitalisme is denk ik niet houdbaar op de lange termijn. Ik hou niet van het idee achter communisme of meer van dat soort totalitaire bestuursvormen. Zelfs met de beste bedoelingen gaat dat fout, zodra je leider doodgaat kan er zomaar een ander komen die alle macht naar zich toetrekt en… fascisme weet je. Ik… ik weet niet wat er gaat gebeuren man. Ik denk dat we in een soort van nieuwe tijdlijn stappen nu!

Uhm… ik weet niet eens meer wat je vraag was, ik ging heel erg off topic.

Solar Opposites staat nu op Disney+ Star en je kan iedere week een nieuwe aflevering kijken. Bekijk hier wat er nog meer allemaal op Disney+ Star is te zien.