Krijg jij ook soms kippenvel van de epische muziek uit filmtrailers? Grote kans dat deze afkomstig is uit de breinen van de Thomas Bergersen en Nick Phoenix. Onder de naam Two Steps From Hell hebben zij de trailermuziek voor The Dark Knight, Avengers: Endgame en Inception gemaakt en nog honderden andere titels! Wij spraken Bergersen over hun komende concert in AFAS Live.

Thomas Bergersen en Nick Phoenix: Two Steps From Hell Live wordt 25 april 2020 gehouden in AFAS Live. Je kan nu tickets bestellen via de officiële website.

Een goede trailer maken is een kunst op zich en de juiste muziek kan het succes maken of breken. We spraken Thomas Bergersen over zijn vak en de live concertreeks die in 2020 plaatsvindt in Europa.

Hoe ben je in de trailer business terechtgekomen en was er al zoiets toen je begon?

Ik begon samen met Nick in 2009 trailermuziek te componeren. Toentertijd waren er al een handvol bedrijven die zich hierin specialiseerden. Omdat er maar zoveel grote films en games per jaar worden uitgebracht, is het een zeer competitieve business. Ik ging samenwerken met Nick omdat we allebei voelden dat we een ander soort muziek konden bieden aan de industrie.

Article continues after the ad

Wat is het grootste misverstand over jullie werk?

Dat we trailermuziekcomponisten zijn. We zijn gewoon componisten met een passie voor muziek maken met grote orkesten en zangkoren. Dat soort muziek zorgt ervoor dat er een nieuwe waardering voor orkestrale muziek is ontstaan. Mensen luisteren tegenwoordig ook gewoon naar onze muziek omdat ze het zo mooi vinden. Het maken voor trailers is eigenlijk het tweede doel. Ik kijk vaak niet eens naar de films en speel geen games waarvoor we de trailermuziek leveren, maar ik geloof dat Nick [Phoenix] het wel doet.

Bij welke stap in het productieproces van een film, serie of game worden jullie meestal uitgenodigd?

Meestal wordt de muziek uit onze catalogus gekozen (Two Steps From Hell heeft veel van hun muziek ook beschikbaar via YouTube, Spotify en andere kanalen). We zijn zelden direct betrokken bij de productie van een trailer. En soundtracks van films en series behoren ook tot andere componisten toe, dus normaliter spreken we hen eveneens niet.

Ooit overwogen om je eigen filmsoundtrack te componeren?

Ik geef de voorkeur aan het schrijven van originele muziek, in plaats van muziek gericht op een trailer of film. Op die manier word ik het minst creatief beperkt. Ik hou van films maar ik ben geen enorme filmfan, en ik denk dat je dat wel moet zijn als je een succesvolle filmsoundtrack wil maken.

Heb je een favoriete trailer waar je muziek in is gebruikt?

Ik heb niet een specifieke trailer die ik extra tof vind omdat mijn muziek erin zit. Dezer dagen richt ik mij vooral op het schrijven van symfonische muziek. Zo heb ik recent mijn eerste symfonie ‘Seven’ uitgevoerd met een groot orkest en koor.

Waar ik wel enorm trots op ben is dat we nu onze muziek live mogen uitvoeren voor duizenden mensen. Dat is voor mij een teken van succes en erkenning voor alle energie die we hier het afgelopen decennium in hebben gestoken.

Je hebt ook een extreem populair YouTube-kanaal voor jullie muziek, maar wat gaat je show toevoegen zodat fans dit concert niet willen missen?

We willen ten eerste connecten met ons publiek en onze muziek brengen naar een plek gemaakt om er optimaal van te genieten. Het is een magisch gevoel om samen in dezelfde ruimte te zijn met je fans en op een persoonlijker niveau de muziek te ervaren. We proberen de show groter dan groot neer te zetten en iets te maken dat je keer op keer opnieuw wil zien en horen. We hebben zoveel muziek gemaakt dat we makkelijk 3 verschillenden concerten zouden kunnen geven. Maar voor deze eerste gaan we ons vooral richten op de meest populaire muziek van Two Steps From Hell.