Iedereen maakt wel eens een verkeerde inschatting. Maar als Hollywood het doet, kost het meteen tientallen tot honderden miljoenen. Wij zetten tien films op een rijtje waar filmproducers nog steeds van wakker liggen!

De knappe koppen in Hollywood weten vaak beter wat wij willen zien dan wijzelf. Een blockbuster waarin Jason Statham vecht met een prehistorische haai? Kom maar door! Een horrorfilm waarin bijna geen woord wordt gezegd? Waarom ook niet? Maar soms gaat het ook gruwelijk mis. Deze films bewijzen dat enorm een budget, een cast van wereldsterren en een bekend klinkende titel niet altijd een garantie zijn voor succes!

10. The Lone Ranger (2013)

The Lone Ranger verdiende net zijn torenhoge budget van rond de 225 miljoen dollar terug aan de kassa. Als je daar echter kosten als marketing en de opbrengst voor de bioscopen vanaf trekt, leed Disney een verlies dat geschat wordt tussen de 95 en 190 miljoen dollar! Dat Johnny Depp de hele film met een dode duif op zijn hoofd rondliep, zal de film vast ook geen goed hebben gedaan...

9. The Adventures of Pluto Nash (2002)

De tijd dat Eddie Murphy een publiekstrekker was, lag zelfs in 2002 al ver achter ons. Maar op een of andere manier vond Warner Bros. het toch een goed idee om hem de titelrol te geven in de sciencefictionkomedie The Adventures of Pluto Nash (alleen de titel al). De film leed uiteindelijk een verlies van 96 miljoen dollar op een budget van 100 miljoen dollar!

8. Stealth (2005)

Heb je Stealth gezien? Niet? Dan ben je niet de enige. Deze luidruchtige kloon van Top Gun met Jamie Foxx en Jessica Biel kostte 135 miljoen dollar om te maken, maar leverde slechts 76 miljoen dollar op. Geen hoogvlieger dus. Mayday, mayday!

7. 47 Ronin (2013)

Aan ambitie ontbrak het 47 Ronin niet. Deze groots opgezette knokfilm kostte rond de 200 miljoen dollar om te maken en had een grote internationale cast, aangevoerd door niemand minder dan Keanu Reeves. Helaas, het was niet genoeg om uit de kosten te komen. De film leed naar verluidt een verlies dat tussen de 100 en 150 miljoen dollar zat. Dat is in het gunstigste geval een verlies van 2,1 miljoen dollar per Ronin!

6. Titan A.E. (2000)

Dat Titan A.E. er geweldig uitzag, daar was iedereen het wel over eens. Maar was deze geanimeerde sciencefiction nu voor kinderen of volwassenen bedoeld? Omdat het publiek het antwoord op deze vraag niet kon opmaken uit de marketingcampagne, bleven de zalen leeg. FOX Animation Studios moest uiteindelijk een verlies van 100 miljoen dollar afschrijven. Dat was ook meteen de nekslag voor de animatiestudio.

5. Mars Needs Moms (2011)

Mars heeft moeders nodig. Maar Disney had een wonder nodig om uit de kosten te komen! Deze animatiefilm kostte namelijk 150 miljoen dollar om te maken, maar daarvan werd uiteindelijk hooguit één derde terugverdiend aan de bioscoopkassa. Er wordt beweerd dat Disney een verlies kon afschrijven van tussen de 100 en 144 miljoen dollar, waardoor deze animatiefilm een van de grootste flops uit de geschiedenis werd. Dikke kans dat een van de verantwoordelijken na het zien van de resultaten huilend om zijn moeder heeft geroepen!

4. Monster Trucks (2016)

‘Pick-up trucks die kunnen veranderen in een soort inktvis. Wie wil dat nou niet zien?’, moet een of andere bezopen Hollywood-producent hebben gedacht toen hij zijn handtekening zette voor deze megaflop. Het antwoord: niemand! Nou vooruit, Monster Trucks bracht bijna 65 miljoen dollar op. Jammer genoeg kostte de film bijna het dubbele om te maken. Tel daarbij de marketingkosten en de opbrengsten voor de bioscoopeigenaren op, en je hebt een verlies dat in het gunstigste geval 109 miljoen dollar bedraagt.

3. King Arthur: Legend of the Sword (2017)

Op papier had King Arthur: Legend of the Sword best kunnen werken: een vertrouwde titel, de maker van de blockbuster Sherlock Holmes in de regiestoel en Charlie Hunnam uit Sons of Anarchy in de titelrol. Toch zorgde dit middeleeuwse spektakel voor een gapend gat in de boekhouding van Warner Bros. De film moest het begin zijn van een succesvolle zesdelige filmreeks, maar daar werd na een geschat verlies tussen de 115 en 153 miljoen dollar heel snel van afgezien!

2. John Carter (2012)

Regisseur Andrew Stanton tekende eerder voor Pixar-klassiekers als Finding Nemo en WALL*E, maar de overstap naar live-action pakte helaas rampzalig uit. Zijn sciencefictionfilm John Carter kostte ruim 263 miljoen dollar om te maken, maar onder de streep kon Disney een verlies afschrijven dat tussen de 122 en 200 miljoen dollar lag. Gelukkig maakte Stanton het weer enigszins goed met de Pixar-hit Finding Dory!

1. Sinbad: Legend of the Seven Seas (2003)

Het derde voorbeeld in deze Top 10 waarom animatiefilms niet zonder risico zijn, is Sinbad: Legend of the Seven Seas. Ondanks de aanwezigheid van sterren als Brad Pitt en Catherine Zeta-Jones, kon Sinbad niet concurreren met andere titels die in die periode uitkwamen, waaronder Terminator 3: Rise of the Machines, Hulk, Finding Nemo en een bescheiden arthousefilmpje genaamd Pirates of the Carribean: Curse of the Black Pearl. Sinbad: Legend of the Seven Seas moest uiteindelijk een verlies van 125 miljoen dollar incasseren. Dreamworks verruilde na deze peperdure flop traditionele animatie voor goedkopere computeranimatie.

Bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart kunnen klanten tegenwoordig online al hun boodschappen bestellen, waarna je ze alleen nog even op hoeft te pikken (ze doen daar blijkbaar nog niet aan bezorgen). Om deze nieuwe service te promoten heeft de winkelketen nu een best wel briljante commercial laten maken, waarin auto's uit allerlei filmklassiekers komen shoppen bij Walmart.

 

Van The Dark Knight tot Knight Rider

In de gauwigheid zien we hier eerst de Batmobiel uit The Dark Knight voorbijkomen, gevolgd door de Ecto 1 van de Ghostbusters en de legendarische pratende Pontiac KITT uit Knight Rider. Maar daar begint het pas, want hierna zien we ook nog hoe de hondenkopwagen uit Dumb & Dumber, het kleurrijke busje uit Scooby Doo, een met babyraptors gevulde Jurassic Park-jeep, en de Flintstones-mobiel hun boodschappen bij Walmart komen halen.

 

Net als je denkt dat het budget onderhand op moest zijn (alleen al aan auteursrechten moet dit potje klauwen vol geld gekost hebben, en dan hebben we het nog niet eens over de CGI gehad) zien we daar ook nog de vliegende DeLorean uit Back to the Future 2 en Autobot Bumblebee aankomen. En dan hebben we er misschien nog een paar gemist ook. Het is dat Walmart geen vestigingen in de Benelux heeft, maar anders waren wij na dit spotje meteen overgeschakeld van de Appie naar deze filmnerd-vriendelijke keten.

 

Heel Holland Bakt-kandidate Maroeska Metz lijkt steeds meer ergernis op te wekken bij tv-kijkend Nederland. Rond de seizoenstart begin december werd al duidelijk dat deze wel erg opvallend getalenteerde kandidate een eigen kookboek heeft geschreven én een eigen cateringbedrijf heeft. Toen voorspelden we al dat dit relletje wel eens uit de hand zou kunnen gaan lopen, en nu is het zover. Nu Maroeska voor de derde week op rij gewonnen heeft lijkt de heisa rond haar persoon het k̶o̶o̶k̶p̶u̶n̶t̶  bakpunt te hebben bereikt. Maar dat zorgt dan wel weer voor leuke tweets.

 

 

 

 

 

Tarte Tatin? Tarte Chagrin zul je bedoelen!

Volgens Omroep Max is koken niet hetzelfde als bakken, en kan mevrouw Metz daarom gewoon meedoen aan de voor amateurbakkers bedoelde show. Die vlieger lijkt echter niet helemaal op te gaan. De opdracht waarmee de 60-jarige kookboek-auteur gisteren won was een tarte tatin. Meerdere twitteraars wezen erop dat op Maroeska's eigen site nota bene een filmpje staat waarop ze haarfijn uitlegt hoe je dit bakt.

 

Sommige kijkers beginnen zo pissed off te worden dat ze het inmiddels al op de man beginnen te spelen, en ook Maroeska's voorkomen bekritiseren:

 

 

Een grove Twitteraar heeft het zo gehad met Maroeska dat hij haar in één adem noemt met de door-en-door slechte King Joffrey uit Game of Thrones?!
 

 

Omroep Max blijft vooralsnog vierkant achter Maroeska staan, maar daarmee neemt de omroep wel een risico. Heel Holland Bakt is immers hun grote kijkcijferkanon met meer dan drie miljoen kijkers. Alleen Wie is de Mol weet een vergelijkbaar aantal Nederlanders aan de buis gekluisterd te houden. Nu kijkers online beginnen te mopperen dat de lol er nu voor hen af is wordt het interessant om te zien of de kijkcijfers van Heel Holland Bakt gaan teruglopen. Binnen een paar weken zullen we merken of dit ook het geval is.