Weinig acteurs die zo vaak rennend te zien zijn in films als Tom Cruise! Het lijkt wel alsof de steracteur bij elke film in zijn contract laat opnemen dat er een stevig sprintje in het script moet staan. Maar gelijk heeft 'ie: want hoe meer Tom rent, des te groter zijn succes aan de filmkassa's! En dat is nu ook wiskundig bewezen.

More content below the advertising

In een laboratorium onderzocht

De bollebozen achter recensie-database Rottentomatoes hebben eens wat hogere wiskunde losgelaten op zijn filmografie: Eerst hebben ze voor elke film het aantal seconden dat Tom rent bijgehouden. Vervolgens hebben ze voor elke film berekend hoeveel hij daarin rent, door uit te gaan van een snelheid van 16 kilometer per uur, wat neerkomt op 4,4 meter per seconde.

Hierna hebben ze Toms films in vier categorieën ingedeeld, gebaseerd op hoe lang hij hollend in beeld is. En wat blijkt? De negen films waarin Cruise meer dan 300 meter sprintend aflegt, zijn over het algemeen meer succesvol dan de films waarin hij het kalm aan doet. Zijn stevigste sprintfilms hebben gemiddeld 538 miljoen dollar opgebracht, en hebben gemiddeld 71% positieve recensies gekregen. Dat is significant meer dan de tweede categorie, namelijk de acht films waarin Tom 150 tot 300 rennend aflegt. Deze hebben gemiddeld 411 dollar miljoen opgebracht, en ontvingen gemiddeld 61% positieve recensies.

De twintig films uit de 0 tot 150 meter-categorie waren gemiddeld goed voor 295 dollar miljoen per film, terwijl de vier films waarin Cruise helemaal niet rent (ja het zijn er maar vier; Magnolia, Lions for Lambs, Tropic Thunder en Valkyrie) een gemiddelde opbrengst hadden van 153 miljoen dollar. Recensies zaten hier steeds gemiddeld ook weer net boven de 60% positief.

Meer leuke weetjes: In zijn hele filmcarrière heeft Cruise al zo'n 7.2 kilometer rennend afgelegd. Daarnaast lijkt zijn leeftijd hem niet te deren: vijf van de tien films waarin hij de meeste meters maakt zijn van na 2010.

Uitglijders

Opvallend genoeg zitten er tussen zijn negen grootste sprinters nog twee lelijke uitglijders, namelijk The Mummy en Jack Reacher: Never Go Back. Deze films bleken voor Cruise het cinematisch equivalent van rennend uitglijden over een bananenschil, want met deze door critici en bioscoopbezoekers slecht ontvangen films ging hij twee keer lelijk onderuit.

Inflatie

Een paar kanttekeningen zijn wel op zijn plaats: door inflatie brengen films tegenwoordig “meer” op dan voorheen, dus nogal wiedes dat Toms grootste hits van de afgelopen tien jaar zijn. Als deze lijst voor inflatie gecorrigeerd zou worden zou het hele verhaal niet meer opgaan. Daarnaast bevinden zich onder de films met weinig geren ook enkele van de meer serieuze films uit Cruise's carrière, en dat soort releases brengen gewoon veel minder op dan een Mission: Impossible-film of een andere grote actieknaller.

Top Tien

Tot slot nog even de Top Tien op een rijtje:   

Mission: Impossible III – 980 meter   

Mission: Impossible – Ghost Protocol – 934 meter  

War of the Worlds – 534 meter   

Minority Report – 476 meter   

The Firm – 378 meter   

Edge of Tomorrow – 325 meter   

Jack Reacher: Never Go Back – 320 meter   

The Mummy – 311 meter   

Mission Impossible – Rogue Nation – 307 meter   

Vanilla Sky – 254 meter

Mission: Impossible - Fallout is trouwens nog niet meegenomen in dit overzicht, dus reken maar dat die Vanilla Sky uit de Top Tien gaat knikkeren en de gemiddelde Box Office-opbrengst van de 300 meter-categorie hard omhoog gaat tillen!

More content below the advertising

Goed nieuws voor iedereen die na het zien van Bohemian Rhapsody trek heeft in meer rockbiopics: 2019 wordt opnieuw een topjaar voor muziekfilms. Zo krijgen we eind mei de Elton John-film Rocketman, en volgende maand al trakteert Netflix ons op The Dirt. Dit is de verfilming van de gelijknamige biografie over hardrockband Mötley Crüe.

More content below the advertising

 

Legendarische lomperiken

Ook al had deze uit L.A. afkomstige rockband een paar best wel briljante nummers (met Kickstart My Heart dat in de trailer te horen is als absolute topper), toch had de hele band bij elkaar eigenlijk net zoveel talent als Freddie Mercury in z'n kleine teen. Dat gemis maakten deze legendarische lomperiken echter meer dan goed met een extravagante levensstijl; geen enkele band waarvan alle leden nog in leven zijn heeft het ooit zo bont gemaakt als Mötley Crüe.

Drama

Het verhaal van de groep biedt daarnaast zoveel drama dat het een klein wonder is dat The Dirt nog niet eerder is verfilmd. Zo veroorzaakte zanger Vince Neill een dodelijk ongeluk, terwijl bassist Nikki Sixx een drugs-overdosis overleefde waarbij hij een paar minuten klinisch dood is geweest (waarover hij later dat prijsnummer Kickstart My Heart schreef). Drummer Tommy Lee was de grote dekhengst van de band, en hij was door de jaren heen zowel getrouwd met Heather Locklear als met Pamela Anderson. Gitarist Mick Mars was de enige van de vier die het tegen wil en dank kalm aan deed, omdat hij aan een zeldzame botziekte bleek te lijden. Mars wordt trouwens gespeeld door Iwan Rheon, beter bekend als die engerd van een Ramsey uit Game of Thrones.

The Dirt kan vanaf vrijdag 22 maart ook jouw hart kickstarten, want vanaf die dag is deze nu al beruchte hardrockbiopic te zien bij Netflix.

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.