Chef redactie Jeroen Mascini doet ons boekje open.

Het is het eerste wat je ziet als Veronica Superguide op je mat valt en ook het eerste wat iemand in de schappen ziet: de cover. Heel belangrijk dus dat we daar wat moois van maken. Dit is hoe dat in zijn werk gaat.

Het is het begin van de week, de cover is nog helemaal wit. Waar begint het dan, met de cover van de nieuwe Veronica Superguide?

Jeroen: “We willen natuurlijk een cover die de aandacht trekt. Die verrassend is en anders dan die van onze concurrenten in het schap, de andere tv- en entertainmentbladen. Met lekkere teksten die iets losmaken, mensen nieuwsgierig maken, ervoor zorgen dat je ons blad openslaat. Dat doen we natuurlijk vooral ook met beeld. We onderscheiden ons met door ons eigen team geschoten coverfoto’s, waar de concurrentie altijd persbeeld gebruikt. Het beeld moet een verhaal vertellen, er moet iets gebeuren, ook als we bestaand beeld gebruiken.”

Article continues after the ad

Wat mag er nooit ontbreken op een cover?

“We gaan altijd voor een positieve uitstraling, natuurlijk met een bekende kop. En dan op de Veronica-manier. Stoer, een beetje rebels. Niet tuttig. De cover die we laatst maakten met acteur Jim Bakkum is daar een goed voorbeeld van. Vanwege z’n zoveelste rol in een romantische comedy hebben we hem als ‘koning van de romcoms’ neergezet. Dankzij de eigen fotoshoot wordt zo’n hele productie met Jim naar een ander plan getild. En er zit dankzij die opblaaspop een lekkere knipoog in waar we van houden. Met die cover waren we heel blij.”

Wie bepaalt eigenlijk wie er op de cover komt?

“Dat is een taak van de hoofdredactie, van Debby Nobel en mij, in overleg met onze art director Hugo van Hout. Samen bespreken we wat eraan zit te komen en wie we vinden passen. Hugo maakt vervolgens een moodboard en overlegt vaak met de BN’ers zelf over wat we willen met de shoot. Producer Esmé Vis zorgt voor alles tijdens de shoot, van de styling en de visagie tot de locatie en de opblaaspop. Al regelde Hugo die in dit geval. Maar niet van z’n eigen zolder, haha!”

Zegt een BN’er ook wel eens: ‘Dát doe ik niet!’

“O, zeker. Jim heeft ook wel even geaarzeld, maar hij zag er uiteindelijk de lol wel van in. Het helpt als Hugo dan even met hem belt. Het is ook wel eens spaak gelopen op onze plannen. Dan hebben wij een fantastisch idee en vindt de BN’er het niet passen. Dan kan het gebeuren dat we alles cancelen, ook het interview.”

Een mooie vrouw op de cover verkoopt zeker het allerbest?

“Nee hoor, niet beter dan anders. Wij proberen zelf te variëren tussen mannen en vrouwen. Niet helemaal om en om, maar per saldo denk ik dat we ongeveer op 50-50 uitkomen. En we hebben ook regelmatig duo’s op de cover. Of een trio, zoals de Shownieuws Angels van afgelopen mei. Als we een vrouw op de cover zetten, proberen we wel altijd ver weg te blijven van wat de vrouwenbladen zouden doen. Het moet allemaal niet te glitter en glamour worden. Soms loopt het daarop stuk, maar er zijn genoeg BN’ers die het juist leuk vinden om eens heel anders te worden neergezet. De vrouwen van Shownieuws stonden in vechthouding, het was net een filmposter. Dat vinden wij dan ook extra leuk.”

Op de nieuwste cover staat Clint Eastwood. Wel het tegenovergestelde van een mooie, jonge vrouw…

“Clint is ongetwijfeld de oudste coverheld die we ooit gehad hebben, maar hij past heel goed bij ons. Iedereen kent hem, hij is een iconische filmster en regisseur. Hij gaat zelfs langer mee dan ons blad. Het is ook weer eens iets anders. Ik denk dat we ongeveer 70% van de gevallen een Nederlander op de cover hebben. Als we dan toch voor een internationale ster gaan, moet die wel beroemd zijn.”

Komen er nog leuke shoots aan waar je al iets over kunt weggeven?

“Zeker, maar dat hou ik nog even spannend. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een toffe kerstshoot voor ons dubbelnummer aan het einde van het jaar, waar we altijd flink voor uitpakken. Maar met wie, dat houden we nog even geheim.”