Fans zeggen ja, maar Paramount lijkt gelijk te krijgen

In Amerika draait Annihilation al een paar weken in de bioscoop, en hier is hij sinds vandaag op Netflix te zien. Hoe zit dit precies? En had je de sciencefictionfilm liever in de bioscoop gezien?

In de Verenigde Staten is de film van regisseur Alex Garland niet bepaald een hit. Critici en filmliefhebbers zijn erg enthousiast, maar toch bracht Annihilation tot nu toe maar 26 miljoen dollar op. Da’s minder dan gehoopt, voor een film met o.a. Natalie Portman, Oscar Isaac en Jennifer Jason Leigh. 

Filmmaatschappij Paramount was niet tevreden over het eindresultaat, en wilde een paar zaken aan de film veranderen. Het bedrijf kreeg vorig jaar een nieuwe leiding, die rigoureus de botte bijl hanteert. Films waarvan men denkt dat ze (nog meer) verlies zullen draaien, worden afgeschreven. Dit gold voor Annihilation, maar ook bijvoorbeeld The Cloverfield Paradox.

Annihilation werd door het testpubliek gezien als ‘te moeilijk’; Natalie Portman zou wat vriendelijker moeten overkomen, en de film moest een ander einde krijgen. Regisseur Alex Garland wilde hier niets van weten.

Paramount besloot de film in de Verenigde Staten een bioscooprelease te geven en verkocht de rechten voor Europa aan Netflix, om in elk geval een deel terug te verdienen. Garland gaf aan blij te zijn dat Netflix de film bereikbaar maakt voor een groot publiek. Tegelijkertijd heeft hij Annihilation gemáákt voor een groot scherm.

Afgaande naar het (gebrek aan) succes van Annihilation in de Verenigde Staten heeft Paramount misschien de juiste keuze gemaakt. In Europa zijn mensen toch een beetje aangebrand, en worden er stiekem screenings georganiseerd op grote schermen.

Een bioscoopfilm kijken op een kleiner scherm is natuurlijk niet ideaal. Als het alternatief is dat de film helemáál niet verschijnt, is de keuze weer wél gemakkelijk. Wat vinden jullie van Annihilation en de hele situatie er omheen? Laat het weten op onze Facebook-pagina!

Bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart kunnen klanten tegenwoordig online al hun boodschappen bestellen, waarna je ze alleen nog even op hoeft te pikken (ze doen daar blijkbaar nog niet aan bezorgen). Om deze nieuwe service te promoten heeft de winkelketen nu een best wel briljante commercial laten maken, waarin auto's uit allerlei filmklassiekers komen shoppen bij Walmart.

 

Van The Dark Knight tot Knight Rider

In de gauwigheid zien we hier eerst de Batmobiel uit The Dark Knight voorbijkomen, gevolgd door de Ecto 1 van de Ghostbusters en de legendarische pratende Pontiac KITT uit Knight Rider. Maar daar begint het pas, want hierna zien we ook nog hoe de hondenkopwagen uit Dumb & Dumber, het kleurrijke busje uit Scooby Doo, een met babyraptors gevulde Jurassic Park-jeep, en de Flintstones-mobiel hun boodschappen bij Walmart komen halen.

 

Net als je denkt dat het budget onderhand op moest zijn (alleen al aan auteursrechten moet dit potje klauwen vol geld gekost hebben, en dan hebben we het nog niet eens over de CGI gehad) zien we daar ook nog de vliegende DeLorean uit Back to the Future 2 en Autobot Bumblebee aankomen. En dan hebben we er misschien nog een paar gemist ook. Het is dat Walmart geen vestigingen in de Benelux heeft, maar anders waren wij na dit spotje meteen overgeschakeld van de Appie naar deze filmnerd-vriendelijke keten.

 

Heel Holland Bakt-kandidate Maroeska Metz lijkt steeds meer ergernis op te wekken bij tv-kijkend Nederland. Rond de seizoenstart begin december werd al duidelijk dat deze wel erg opvallend getalenteerde kandidate een eigen kookboek heeft geschreven én een eigen cateringbedrijf heeft. Toen voorspelden we al dat dit relletje wel eens uit de hand zou kunnen gaan lopen, en nu is het zover. Nu Maroeska voor de derde week op rij gewonnen heeft lijkt de heisa rond haar persoon het k̶o̶o̶k̶p̶u̶n̶t̶  bakpunt te hebben bereikt. Maar dat zorgt dan wel weer voor leuke tweets.

 

 

 

 

 

Tarte Tatin? Tarte Chagrin zul je bedoelen!

Volgens Omroep Max is koken niet hetzelfde als bakken, en kan mevrouw Metz daarom gewoon meedoen aan de voor amateurbakkers bedoelde show. Die vlieger lijkt echter niet helemaal op te gaan. De opdracht waarmee de 60-jarige kookboek-auteur gisteren won was een tarte tatin. Meerdere twitteraars wezen erop dat op Maroeska's eigen site nota bene een filmpje staat waarop ze haarfijn uitlegt hoe je dit bakt.

 

Sommige kijkers beginnen zo pissed off te worden dat ze het inmiddels al op de man beginnen te spelen, en ook Maroeska's voorkomen bekritiseren:

 

 

Een grove Twitteraar heeft het zo gehad met Maroeska dat hij haar in één adem noemt met de door-en-door slechte King Joffrey uit Game of Thrones?!
 

 

Omroep Max blijft vooralsnog vierkant achter Maroeska staan, maar daarmee neemt de omroep wel een risico. Heel Holland Bakt is immers hun grote kijkcijferkanon met meer dan drie miljoen kijkers. Alleen Wie is de Mol weet een vergelijkbaar aantal Nederlanders aan de buis gekluisterd te houden. Nu kijkers online beginnen te mopperen dat de lol er nu voor hen af is wordt het interessant om te zien of de kijkcijfers van Heel Holland Bakt gaan teruglopen. Binnen een paar weken zullen we merken of dit ook het geval is.