Gehele cast schaart zich achter ontslagen regisseur

Nadat diverse castleden van de Guardians of The Galaxy-films het al op social media opnamen voor James Gunn, heeft de gehele cast zich nu als één blok achter hun ontslagen regisseur geschaard. De Marvel-sterren steunen hun regisseur, die wegens ontzettend smakeloze tweets uit 2009 de laan uit werd gestuurd. Ook willen zij dat Disney de filmmaker alsnog inhuurt voor de regie van Guardians of the Galaxy Volume 3.

More content below the advertising

De brief is ondertekend door alle acht de hoofdrolspelers uit de Guardians-franchise; Chris Pratt (Star-Lord), Zoe Saldana (Gamorra), Dave Bautista (Drax The Destroyer), Bradley Cooper (de stem van Rocket Raccoon), Vin Diesel (I Am Groot), Pom Klementieff (Mantis), Karen Gillan (Nebula), en Michael Rooker (Yondu). De handtekeningen van Cooper en Diesel zijn vooral opvallend; zij hadden zich tot nog toe als enigen afzijdig gehouden, en aangezien het duo alleen stemmen inspreekt hoeven ze zich niet ze verplicht te voelen om stelling te nemen. Maar ze doen het toch.

“Een hart dat wij kennen, vertrouwen en liefhebben”

De castleden geven aan dat ze nu met de brief komen omdat ze eerst wilden nadenken en discussiëren. Vervolgens laten zij weten wat de films voor hen betekenen: “Meedoen aan de Guardians of the Galaxy-films is voor ons allemaal een grote eer geweest. We willen dit moment niet voorbij laten gaan zonder dat we onze liefde, steun en dank uitspreken voor James. Wij zijn hier niet om zijn grapjes van jaren geleden te verdedigen, maar om onze ervaringen te delen die wij hadden tijdens het maken van Guardians of the Galaxy 1 en 2. Wij geloven dat zijn verontschuldigingen vanuit zijn hart komen, een hart dat wij kennen, vertrouwen en liefhebben”.

Vergiffenis

Vervolgens wijzen de castleden erop dat Gunn in hun ogen vergiffenis of verlossing verdient, net zoals de Guardians zelf: “Door ieder van ons te casten om zijn verhaal te vertellen over een stelletje buitenbeentjes die met zichzelf in het reine komen, heeft hij onze levens voorgoed veranderd. Wij zijn van mening dat dit thema nog nooit zo relevant is geweest als nu”.

Dreigende toon?

Daarna wordt de toon een beetje dreigend: “Ieder van ons kijkt ernaar uit om weer met onze vriend James samen te werken in de toekomst. Zijn verhaal is nog niet voorbij - nog lang niet”. De castleden zegt het niet letterlijk, maar ze lijken er wel op te zinspelen dat ze wel eens in staking zouden kunnen gaan als Disney Gunn niet opnieuw inhuurt. En dan hebben Disney en Marvel een heel groot probleem, want wat doe je als de gehele cast van één van je succesvolste franchises in opstand komt?

Karaktermoord

Wat je nu wel of niet van het ontslag van Gunn vindt, het blijft natuurlijk zo dat hij werkelijk walgelijke dingen heeft getwitterd. Maar het is ook zo dat die tweets zijn opgevist door rechts-radicale bloggers, die zijn hele twittergeschiedenis hebben doorgespit in de hoop iets te vinden om hem mee te beschadigen. Gunn is namelijk open anti-Trump. Ook hier wijzen de castleden op: “Gezien de toenemende politieke tweedeling in het land, kunnen we stellen dat dit vaker gaat voorkomen, ook al hopen we dat Amerikanen van beide kanten van het politieke spectrum kunnen kappen met de karaktermoorden, en zich niet meer zo door de massa laten meeslepen”.

Denk na voor je twittert

Uiteindelijk sluiten de acteurs hun brief af met dat dit maar een wijze les voor iedereen moet zijn dat je moet nadenken voordat je wat de wereld in slingert op twitter of wat voor platform dan ook. En daar kunnen we het natuurlijk alleen maar mee eens zijn.