Afgelopen week maakte John de Mol zijn plannen bekend met SBS. Daar werd met geen woord gerept over de Eredivisie, waar John in het verleden toch flink voor in de buidel wilde tasten. Maar dankzij Nieuwsuur hebben we meer duidelijkheid.

Article continues after the ad

Op de markt

In 2019 komt de Eredivisie namelijk weer op de markt. “Nee, daar gaan we niet op jagen. Het is ook niet mijn droom. Ik denk dat we op dit moment in Nederland in de media in een fase zitten dat er geen partijen meer zijn, althans geen commerciële partijen, die meer zullen bieden voor voetbalrechten dan wat ze opleveren", aldus John de Mol in Nieuwsuur.

Talpa

Vroeger was dat wel anders. “In de tijd toen ik Talpa wilde starten, was het in Nederland moeilijk om op de kabel te komen. En dat heb je nou eenmaal nodig als je een zender wil starten. De enige manier om op de kabel te komen is de voetbalrechten te kopen, want dan moeten ze je doorgeven. Dan ben je ook bereid om meer te betalen dan je aan reclame kunt terugverdienen aan voetbal. Die tijden zijn voorbij, dus er zijn geen bedrijven meer die hun marketingpositie moeten versterken door het voetbal.”

Biedingen

De Mol verwacht dat de biedingen zullen tegenvallen voor de Eredivisie. “De commerciële partijen zullen niet meer gaan bieden dan de waarde, denk ik. De enige die het kan is de publieke omroep.” Maar hij kan het zelf toch ook makkelijk betalen? “Ja, maar ik ga mijn geld niet stoppen in business waarbij we het niet kunnen terugverdienen. Dan investeer ik het liever in nieuwe content en nieuwe dingen.”

Momenteel heeft De Mol nog de rechten van de Champions League, maar die worden volgend jaar alweer verhandeld. “Die komt ook vrij en de Europa League ook. Er komt elke keer van alles vrij, maar daar geldt hetzelfde voor. Ik wil het graag hebben, maar wel tegen de juiste prijs.”