O wee als Daniel Day-Lewis, Laurie Metcalf en/of Christopher Plummer een Oscar pakken. Die drie zijn geen favorieten van onze filmredacteuren. Wie wel? Nou, deze genomineerden.

More content below the advertising

Beste film

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

De kritiek op de Oscars was niet mals de laatste jaren, en dan hebben we het niet eens over die blunder met de verwisselde enveloppen van vorig jaar. De nominaties waren niet erg divers, vonden veel mensen: er werden veel te weinig vrouwen en gekleurde mensen in het zonnetje gezet. Daar is gelukkig naar geluisterd. Maar dit heeft nóg een goede bijwerking: films die vroeger niet in het Oscarfilm-hokje pasten, zijn nu de grote favorieten. Neem nou The Shape of Water: nota bene een film over een verliefde meerman, heeft de meeste nominaties. Maar toch gaat die niet met de meeste grote prijzen naar huis zondagnacht. Als je het ons vraagt, wordt dat het cynische, zwartgallige, stekelige, briljante Three Billboards outside Ebbing, Missouri. Van alle films die genomineerd zijn, is dit degene die het sterkst en breedst gedragen wordt door de cast. En aangezien acteurs de grootste beroepsgroep vormen binnen de Academy, heeft deze film een belangrijk streepje voor, dat de doorslag gaat geven bij het stemmen voor de Oscar voor Beste film. 

Beste actrice

Frances McDormand | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Het feit dat er drie leden van de cast van Three Billboards meedoen voor de prijzen voor beste acteurs en actrices, onderstreept het bovenstaande. De geheide winnaar onder hen is Frances McDormand, de lastdragende pilaar waar deze uitgekiende productie omheen gebouwd is. Zij speelt niet zomaar een rouwende moeder van een vermoorde dochter, maar maakt er een veel complexere vrouw van: ze is rancuneus, lijdt aan tunnelvisie, verwaarloost haar kind dat nog wél leeft en McDormand maakt die explosie van emoties allemaal even geloofwaardig. 

Beste Acteur

Gary Oldman | Darkest Hour

Gary Oldman kruipt al jaren als een ware kameleon in allerlei rollen. Toch werden ze bij de Oscarcommissie pas zes jaar geleden wakker, toen ze hem een nominatie gaven voor Tinker Tailor Soldier Spy. Met Darkest Hour scoorde hij zijn tweede kans en daar kon niemand omheen, want Oldman lijkt voor geen meter op Winston Churchill maar weet in de rol te verdwijnen en door alle lagen makeup heen te komen. Door de hoogdravende taal van de historische toespraken wordt het al snel 'larger than life', maar Oldman houdt het menselijk. Bij de Oscars houden ze van acteurs die echte mensen spelen en een metamorfose ondergaan. Het enige nadeel dat Oldman de Oscar kan kosten, is het continu gepaf op Churchils sigaren.

Beste regisseur

Guillermo Del Toro | The Shape of Water

Guillermo Del Toro is naast een talentvol regisseur ook overduidelijk een hartstochtelijke filmfan die niet alleen de woorden maar ook de beelden van zijn films tot in de puntjes heeft uitgedacht. Hij had al een Oscar-nominatie voor Pan's Labyrinth(2006) maar scoorde met The Shape of water maar liefst drie keer: als (mede)scenarioschrijver, als (mede)producent en als regisseur. Zijn film heeft dit jaar de meeste nominaties (13!) maar is een vreemde eend in de bijt, omdat het een fantasy-verhaal is en dat is nogal gewaagd voor de oude, oerconservatieve Oscarstemmers. Zoiets wordt vaak opgelost door de regie-Oscar dan als troostprijs te gebruiken: in de afgelopen vijf jaar zijn de Oscar voor Beste Film en Beste Regie maar 1 keer naar dezelfde film (Birdman) gegaan.

Beste mannelijke bijrol

Sam Rockwell | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Ook McDormands lijdende voorwerpen in Three Billboards zijn genomineerd: Woody Harrelson als de sheriff en kop van jut bij haar missie om het onderzoek naar de moord af te ronden en Sam Rockwell als de niet erg snuggere, agressieve agent die een onverwachte loutering krijgt. Beide mannen zitten in de categorie Beste mannelijke bijrol, dus er kan er maar eentje winnen en dat gaat Rockwell worden. Hij heeft alle prijzen die er uitgedeeld worden al binnen en eerlijk is eerlijk: de mix van comedy en tragiek die hij in deze knurft stopt, is inderdaad goud waard. 

Beste vrouwelijke bijrol

Allison Janney | I, Tonya

Scenarioschrijver Steven Rogers was al jaren bevriend met Allison Janney en had ook al vaker rollen voor haar geschreven, maar die gingen steeds naar andere dames. Tot hij een scenario schreef over kunstschaatser Tonya Harding en meteen wist dat Janney perfect zou zijn voor de rol van Hardings moeder LaVona. Hij schreef die rol daarom op het lijf van Janney, die er prompt haar eerste Golden Globe en Oscar-nominatie voor won. Daarbij had Janney wel een handicap, want ze houdt niet van vogels terwijl ze veel scènes moest spelen met een dwergpapegaai op haar schouder die haar bleef pikken. Gelukkig heeft ze zich er doorheen geworsteld, want die scènes zijn uiteindelijk de leukste van allemaal. En het is maar goed dat vogels geen Oscars kunnen winnen...

Benieuwd naar alle genomineerden? Je vindt ze op onze speciale Oscars-pagina.