Het (film)jaar 2017 loopt ten einde en dus is het tijd om de balans op te maken. We staken al onze (knappe) redactiekoppen bij elkaar en bepaalden de 10 beste films van dit jaar. Lees en huiver.

More content below the advertising

10. Paterson

Adam Driver heeft dit jaar tot twee keer toe een magistrale performance neergezet. Niet alleen in The Last Jedi, maar ook in het comedydrama Paterson levert de Amerikaan puik acteerwerk. Een prachtige, intieme film over een buschauffeur met een vrouw en een hond. Zo simpel, maar zo doeltreffend. We wandelden stapelverliefd de bioscoop uit.

9. Wind River

Taylor Sheridan bewees met Sicario en Hell or High Water het script schrijven prima onder de knie te hebben. Ook regisseren is voor de markante Amerikaan een koud kunstje. Wind River, over de mysterieuze dood van een meisje, werkt effectief toe naar een knallende finale, maar ook de persoonlijke trauma’s van de betrokkenen krijgen ruim baan. Die combinatie zorgt voor een intense film die op allerlei manieren weet te raken.

8. Manchester by the Sea

Manchester by the Sea kwam in Nederland uit op 19 januari en valt daarmee nét binnen dit lijstje. Casey Affleck speelt een stille klusjesman die door de dood van zijn broer opgezadeld wordt met zijn tienerneef. Slim, subtiel en zonder clichés. De uitmuntende cast doet de rest en maakt van de film een prachtig menselijk drama vol intrigerende personages.

7. Coco

De makers van Coco grijpen hun kansen met de botten-humor, maar het hart van de film klopt wel degelijk. Het is zo’n zeldzame film die zijn gehamer op het belang van familie ook echt waarmaakt met een pakkend en ontroerend verhaal. Het jongetje Miguel belandt in het hiernamaals en moet op zoek naar een verre voorvader. Weer een pareltje van Pixar, al zeggen we het zelf.

6. Baby Driver

Een fantastische actiefilm en misschien wel dé beste musicalfilm van het jaar. Musicalfilm? Yep, regisseur Edgar Wright tankt dit bloedsnelle vehikel vol muziek en gebruikt zijn soundtrack om de film vooruit te krijgen. De wheelman uit de titel (Ansel Elgort) brengt bankrovers in veiligheid omdat hij het brein achter de overvallen (Kevin Spacey) een hoop geld schuldig is.

5. Logan

Logan is een geweldige aanklacht op de vermoeiende cliché’s van het superheldengenre. De stervende titelheld werkt als Uber-chauffeur en houdt in Mexico een dementerende Professor X verstopt. De pleuris breekt uit als er een meisje in zijn leven verschijnt. Logan zelf is de grootste kracht, die van de schrijvers en de fenomenale Hugh Jackman meer nuance krijgt dan welke superheld ook. Een prachtige afsluiter voor Jackmans Wolverine.

4. Moonlight

Het verhaal van de eenzame Chiron die zijn plek in de wereld probeert te vinden, is universeel en is misschien zelfs van toepassing op ieder van ons. Daarom zijn er maar weinig woorden nodig om zijn verhaal te vertellen; juist alle emoties die niet worden uitgesproken en getoond, blijven heel lang hangen. Gooi daar wat fantastisch kleurrijke beelden tegenaan en dito soundtrack en je hebt een terechte Oscarwinnaar voor Beste Film.

3. Blade Runner 2049

Toen werd aangekondigd dat scifi-klassieker Blade Runner een vervolg zou krijgen hielden we ons hart vast. Regisseur Denis Villeneuve verraste echter vriend en vijand. Ryan Gosling speelt politieagent K, die oude replicant-modellen opspoort en afmaakt. Blade Runner 2049 heeft meer menselijkheid in zich dan tien gemiddelde scifi-spektakels bij elkaar. Daar draagt Harrison Ford een belangrijk steentje aan bij, maar uiteindelijk zijn het de prachtig mooie beelden, composities en Vangelis-achtige muziek die de film naar een fantastisch hoog niveau tillen.

2. Dunkirk

Dunkirk, over de evacuatie van honderdduizenden Engelse soldaten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, is misschien wel één van Christopher Nolans beste films ooit. Het verhaal is open, helder en onnavolgbaar opgebouwd. De film is op z’n allerzachtst gezegd intens en dat laat je Nolan je ervaren. Om van de prachtige beelden en het uitmuntende acteerwerk maar niet te spreken.

1. Get Out

Er kan er maar één de beste zijn en dit jaar is dat Get Out. Je kunt veel lezen in de diepere plotlagen van deze creepy thriller, maar ook de mensen die dat laten, houden een film over die hun nekharen rechtovereind zet. Het begint al ongemakkelijk als Chris (Daniel Kaluuya) de ouders van zijn vriendin ontmoet. Dat wordt al gauw erger als de ouwelui en hun vrienden heel eigenaardig reageren op het feit dat Chris donker is. Trefzeker en totaal onverwacht werkt debuterend regisseur Jordan Peele toe naar de ontknoping, terwijl hij ondertussen het begrip racisme binnenstebuiten keert.