Met de release van Ready Player One mag Steven Spielberg weer een pareltje op zijn naam schrijven. Tijd om de balans op te maken! Dit zijn zijn 10 beste films aller tijden.

More content below the advertising

10. Minority Report

De opzet van Minority Report is effectief en simpel: dankzij drie helderziende mutanten kunnen moordenaars opgepakt worden voordat ze hun daad verricht hebben. Het resultaat is een retespannende actiethriller, die net zoals menig sciencefiction-film ons het een en ander vertelt over het reilen en zeilen van onze hedendaagse maatschappij.

9. Lincoln

Minority Report raast voort als een trein. Lincoln is daarentegen een kalm, maar indrukwekkend drama. Toch is de film door en door Spielberg. Inclusief opzwellende muziek, beladen dialogen en aanstekelijke speeches. Daniel Day Lewis steelt (zoals inmiddels gebruikelijk) de show als Abraham Lincoln - de president die de slavernij afschafte. Enig minpuntje is dat Spielberg ons iets te vaak vertelt hoe we ons moeten voelen.

8. Munich

De filmveteraan kreeg een gruwelijke lading shit over zich heen met Munich, maar levert wel een genuanceerde blik op de zaken. Tijdens de Olympische Spelen van 1972 worden elf Israëlische atleten door een Palestijnse terreurgroep gegijzeld en vermoord. Na de tragedie formeert de Israëlische geheime dienst een groep agenten om de mannen achter de aanslag te vermoorden. Hij geeft beide partijen een stem en komt niet aanzetten met pasklare antwoorden of oplossingen.

7. Close Encounters of the Third Kind

Een man signaleert een aantal UFO’s en raakt geobsedeerd. Het ontgaat hem niet dat de regering druk in touw is met zeer geheime bezigheden en dat er iets groots staat te gebeuren. De dialogen (die hij zelf voor zijn rekening nam) zijn vandaag de dag wat houterig. Toch weet de filmveteraan op meesterlijke wijze een mengelmoes neer te zetten van kunst en popcultuur. Het resultaat? Een klassieker.

6. Jurassic Park

Jurassic Park is ongetwijfeld een van Spielbergs bekendste films ooit. Het is tevens de blockbuster die CGI op kaart zette en voorgoed het filmlandschap veranderde. Jurassic Park ging de geschiedenisboeken in als een mijlpaal en daar zit-ie tot de dag van vandaag. 

5. Saving Private Ryan

Het eerste half uur van Saving Private Ryan kun je met gemak rekenen tot een van de beste openingscènes aller tijden. Een ongekend intense slachtpartij, waar je middenin zit. Die ervaring weet hij de rest van de film, waarin een groepje militairen onder leiding van Tom Hanks achter vijandelijke linies een soldaat moet opsporen, helaas niet te evenaren. Toch is het een indrukwekkend staaltje vakmanschap.

4. E.T. The Extra-Terrestrial

Wezentje E.T. wordt op aarde achtergelaten en sluit vriendschap met het jochie Thomas. Het eenvoudige verhaal werd door Spielberg op magische wijze uitgewerkt tot een immens succesvolle film die kinderen aansprak, maar ook volwassenen wist te boeien. Om over die ene iconische zin maar niet te spreken.  

3. Jaws

Roy Scheider speelt de sheriff van een badplaatsje, dat wordt opgeschrikt door een moordlustige haai. Spielberg bouwt de spanningsboog rustig op, diept de personages uit en geeft de laatste 30 minuten vol gas. Gooi daar een iconische soundtrack tegenaan en je hebt de moeder aller blockbusters.

2. Raiders of the Lost Ark

Raiders is misschien wel Spielbergs meest alomvattende, maar ook vermakelijke film. Harrison Ford kon als de zweep hanterende Indiana Jones, nog een actieheld op zijn naam schrijven. Beide heren gaven toe er ontzettend veel plezier in te hebben gehad en dit vertaalt zich naar het witte doek. Raiders of the Lost Ark is spannend, slim, sexy en ontzettend grappig. Verdiend op nummer twee.

1. Schindlers List

Saving Private Ryan is Spielbergs meest intense film, maar Schindlers Lists is zijn heftigste. Tijdens de opkomst van de nazi’s ronselt Oskar Schindler (Liam Neeson) in het joodse getto goedkope arbeids-krachten. Zijn leven verandert wanneer hij een ’zuivering’ met eigen ogen aanschouwt. Hij besluit zijn financiële bronnen aan te boren om joden vrij te kopen. Spielberg schets een portret van menselijkheid in een verwoestende, onmenselijke wereld. De zwart-wit film is een haast ondragelijk zit: een filmische mokerslag, maar daarmee wel zijn beste werkt ooit.