Natacha Harlequin Dit vindt Nederland

Het is dé Talpa-flop na 6 Inside, Ladies Night en de 5 Uur Show. Er keek geen hond naar Dit vindt Nederland - elke werkdag om 18:30 uur - en wij zochten uit waarom.

Op maandag 31 augustus lanceerde SBS6 vol trots hun nieuwe discussieprogramma. Iedere werkdag behandelden Natacha Harlequin en Mart Grol live op televisie actuele maatschappelijke thema's met bekende en onbekende Nederlanders die rechtstreeks konden inbellen om zich met het onderwerp te bemoeien.

Mening van BN’ers

“Dit vindt Nederland geeft alle Nederlanders een stem”, zo promootte SBS 6 het actualiteitenprogramma. Alle Nederlanders kregen een stem, maar vooral BN’ers kwamen aan het woord. Het programma kwam elke aflevering met een nieuwe stelling die werd besproken met een panel van gezichten zoals Catherine Keyl, Dennis van der Geest en Carly Wijs.

We kijken wel op Twitter

We sluiten ons volledig aan bij tv-recensente Angela de Jong: “Als kijkers er al in geïnteresseerd zijn dat actrice Carly Wijs vindt dat Rutte er niks van bakt of een Limburgse zanger ook een mening heeft over de Haagse politiek – ik zeg áls – dan kijken ze wel op Twitter”, zei ze in een van haar columns voor het AD. Het is niet nodig om een show van 50 minuten te vullen met meningen van mensen die niet per se een duidelijke knowhow hebben van een bepaald onderwerp.

Article continues after the ad

Nederland gaat liever voor feiten

De kijkcijfers liegen er niet om: Nederland wil het nieuws zien en loopt duidelijk niet warm voor een meningenprogramma. Het achtuurjournaal pakt vaak de eerste plek op de kijkcijferlijst van Stichting Kijkonderzoek. Ook talkshows Op1 en Jinek (die draaien om de actualiteiten van de dag) scoorden in de afgelopen maanden ook veel beter dan Dit vindt Nederland en dat ligt niet aan de vindbaarheid van SBS6. De zender heeft zeker succesvolle programma’s zoals Chateau Meiland en Lang leve de liefde.

Moordende concurrentie

Het is een pittig tijdstip voor een nieuw programma. EenVandaag is om 18:20 uur te zien op NPO1 en trekt een mega-publiek. Hetzelfde geldt voor RTL Boulevard, dat toch vaak rond de 800.000 kijkers scoort volgens Stichting KijkOnderzoek. De kijkcijfers van Dit vindt Nederland schommelden zo rond de 100.000, maar doken er toch best vaak onder.

Natascha als presentatrice

Wij gingen Twitter even af om te kijken wat Nederland nou van Dit vindt Nederland vindt. Natascha Harlequin, die hiermee haar debuut als presentatrice maakte, viel niet in de smaak bij veel kijkers: “Wat een kippenhok met een kakelende presentatrice.”

 

De moordende concurrentie, Natascha als presentatrice of simpelweg het gebrek aan interesse in een BN'er-mening: waar het ook aan ligt, het heeft weinig zin meer voor het programma. De allerlaatste aflevering is namelijk al in zicht.

De laatste aflevering van Dit vindt Nederland is aanstaande vrijdag om 18:30 te zien op SBS6. Lingo en 50/50 zijn vanaf maandag 12 oktober weer te zien op de zender.