De gigantische haai uit The Meg is sinds deze week te zien in de bioscoop. Als hij goed z’n best doet, komt hij misschien ooit in dit rijtje te staan: de beste filmmonsters van het witte doek!

More content below the advertising

De beste monsters zijn niet zozeer enge beesten, maar eigenlijk een zwemmende/wandelende natuurramp. Vaak hebben ze het niet eens op je voorzien, maar oh wee als je ze op het verkeerde moment treft!

Tyrannosaurus Rex

Jurassic Park

De t-rex is niet alleen zélf formidabel: de manier waarop hij in Jurassic Park wordt geïntroduceerd, door trillende waterglaasjes is subliem.

Later werden er natuurlijk nóg grotere (en dodelijkere) dinosaurussen geïntroduceerd. De spinosaurus uit Jurassic Park III maakte korte metten met de tyrannosaurus, om aan te geven dat deze dino nog véél erger was.

Fans waren erg ontdaan door deze gebeurtenis. Ten eerste werd hun dino-favoriet kinderlijk eenvoudig gedood door een of ander weird beest waar nog niemand ooit van gehoord had. Daarnaast is de wetenschappelijke basis voor dit gevecht nogal dun. De spinosaurus was meestal groter dan een t-rex, maar hij at (waarschijnlijk) vooral vis.

Over de Indominus Rex uit Jurassic World gaan we het niet eens hebben. Dit monster kon alleen maar ontsnappen omdat de medewerkers van Jurassic World vergeten waren dat hun onzichtbare dinosaurus onzichtbaar was. Welk pretpark maakt er nou een attractie die niemand kan zien?

De haai

Jaws

Waar veel filmmonsters terug te leiden zijn naar oliedom menselijk handelen (zie hierboven en -onder!), is dat met de haai uit Jaws totaal niet het geval. Voor de kust van Amity Island verdwijnen een paar zwemmers, omdat een reusachtige witte haai zijn tandjes niet thuis kan houden.

De burgemeester stopt het monster het liefst in de doofpot, maar daar is het beest niet van gediend!

De dreigende muziek, de beklemmende beelden onder water en het feit dat de haai vaak maar heel even te zien is, zorgen er voor dat een relaxte duik nooit meer helemaal hetzelfde is als je Jaws gezien hebt.

Omdat het monster zonder enkele reden aanvalt, lijkt het dier een soort aquatische Michael Myers. Het effect werd al vlug minder, naarmate er meer sequels verschenen. Jaws II was nog prima te doen, maar Jaws 3D en The Revenge kunnen we maar het beste vergeten.

Kijk nu toch! Alsof de eerste Jaws nooit gemaakt is!

King Kong

King Kong

De reusachtige aap was in 19333 één van de eerste grote filmmonsters, dankzij de stop-motion-techniek. De grote gorilla werd geanimeerd door een pop tussen shots door telkens een klein beetje te bewegen. Vandaar dat hij zo houterig beweegt!

In Kong: Skull Island (2017) en King Kong (2005) gaat het er een stuk vloeiender aan toe! Kong kroont zich hier tot de Jason Bourne van monsterland!

Kong zit eigenlijk maar een beetje te chillen (en dinosaurussen te vermoorden) op Skull Island, waar hij als een god aanbeden wordt door de bevolking. De problemen beginnen pas als mensen proberen de aap te exploiteren als ‘achtste wereldwonder’. Kong wordt (meestal) verliefd op een mooie vrouw, die hij koste wat kost wil beschermen. Dit wordt bijna altijd de ondergang van deze brave borst. ‘In the end, it was beauty that killed the beast!’

King Kong keert in 2020 terug op het witte doek. In zijn nieuwste film neemt hij het op tegen…

Godzilla

Godzilla

De gigantische hagedis Gojira maakte in 1954 zijn debuut in de gelijknamige monsterfilm. Gecreëerd (of gewekt) door atoombommen, vermorzelt het beest alles wat op zijn pad verschijnt. Vissersboten, vliegtuigen, de metropool Tokio: het maakt hem allemaal geen moer uit.

De Japanse film waarschuwde voor het gebruik van gevaarlijke technologie (getroffen worden door twee nucleaire bommen doet zoiets met je), maar was absoluut geen hit in Japan. Pas toen de film in 1956 (zwaar aangepast) in Amerika verscheen, en men daar enthousiast werd van Godzilla draaide de mening in Japan zelf bij.

Sindsdien is het reusachtige monster niet meer weg te denken uit de filmgeschiedenis. In de 36 Godzilla-films is hij de ene keer een gesel van de mensheid, de andere keer redt hij de wereld van andere monsters of aliens. Niet zozeer omdat hij van ons houdt, maar omdat hij nu eenmaal de sterkste is. Adel verplicht!

Godzilla’s bijnaam is ‘King of the Monsters’, maar of hij dit blijft zien we in 2020. Dan neemt hij het voor de derde keer op tegen zijn Amerikaanse rivaal King Kong. Tot nu toe wonnen ze allebei één keer! King Kong mag wel uitkijken voor Godzilla’s revolutionaire dropkick!

Volgend jaar zien we het reuzenreptiel eerst nog in Godzilla: King Of The Monsters. Heb je de verse trailer al gezien?

Wat is jouw favoriete filmmonster? Eén van bovenstaande, of heb je een andere lieveling? Laat het weten op Facebook, vinden we leuk!

More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.