Van China tot Amerika: de hele wereld kijkt naar Nederlandse televisieformats. Dit kleine kikkerlandje exporteert zelfs na Engeland en Amerika de meeste formats naar het buitenland. Daar mogen we best trots op zijn, toch? Daarom zetten wij vijf internationale knallers uit ons kikkerlandje op een rijtje.

More content below the advertising

Big Brother

In 1997 bedacht John de Mol tijdens een brainstormsessie een nieuw soort reality-tv. Grote kans dat hij niet verwacht had dat zijn kindje Big Brother na de Nederlandse première in 1999 zó'n groot, wereldwijd succes zou worden. Het programma, waarin mensen in een huis vol camera's verblijven, is inmiddels door bijna 60 landen overgenomen.  

Spoorloos

Het programma spoorloos, waarin mensen vaak op zoek gaan naar hun biologische ouders, is een internationaal succes. In Engeland, Amerika en Australië heet het programma Find My Family en Long Lost Family. Ook Zweden, Estland en Finland hebben eigen Spoorloos-versies. 

New Kids Turbo

De Nederlandse serie New Kids over vijf hangjongeren in Maaskantje is vooral bij onze Duitse oosterburen uitgegroeid tot een groot succes. De Duitse nagesynchroniseerde versie van de film New Kids Turbo haalde in Duitsland een recordaantal bioscoopbezoekers binnen.

The Voice

Momenteel is het best scorende Nederlandse format uiteraard The Voice. John de Mol had wederom goud in handen toen hij de draaiende rode stoelen bedacht. In de acht jaar dat The Voice bestaat, wordt het al in meer dan 150 landen uitgezonden en hebben meer dan 50 landen een eigen versie van het programma. 

Deal or no Deal

Ook Deal or No Deal komt uit handen van Endemol. Het programma waarin kandidaten kans maken op flinke geldsommen, is in meer dan 50 landen op de buis geweest. Het programma was zelfs ooit een opstapje voor 'prinses Meghan Markle' die ooit een koffermeisje was.