De commercial van snoepfabrikant Haribo won maandagavond een Loden Leeuw, de prijs voor de irritantste reclame van Nederland. Hoewel wij die keuze begrijpen, hebben wij ook nog een lijstje van reclames die echt niet meer kunnen. 

1. Toto

Sjaak Swart zag gisteren de prijs voor de ‘irritantste BN’er in een reclame’ aan zijn neus voorbij gaan (want die prijs won Marijke Helwegen). Maar zeg eens eerlijk: wie wordt er nu niet gek van deze spot samen met Rapper Donnie? Niemand zit te wachten op een dansende én zingende Sjaak Swart. En dan hebben we het nog niet eens gehad over dat irritante liedje: een oorwurm eerste klas. Genoeg gehoord.

2. Kipps

‘Waar werk je eigenlijk?’ ‘Bij Kipps!’ Twee zinnetjes en het is al genoeg om de spot van Kipps Leverworst weer op je netvlies te laten branden. De boodschap – dat dit product gevarieerd is en blijkbaar makkelijk hersluitbaar – komt net zomin op de kijker over als op de mensen die dat irritante liedje zingen. Tijd voor iets nieuws.

More content below the advertising

3. Cheesy romantiek

‘Zijn de sterren soms ook in de aanbieding? Ik zie er honderd in jouw ogen.’ Reclame na reclame probeert de ‘zoon’ van Frank Lammers in de Jumbo-reclame een caissière te versieren, maar zonder veel succes. Stap nu eens echt op haar af, want met die cheesy uitspraken ga je het echt niet redden én veel langer kunnen we deze gêne ook niet meer verdragen.

4. Hard, maar ook zacht

Hoewel sommige reclames bijzonder irritant kunnen zijn, zijn ze soms zó slecht dat je er alleen maar om kan lachen. De Unox Reclame spant op dit moment wel de kroon. Wat is die gast met die lange haren aan het doen? ‘Hard, maar ook zacht. Dat zie je aan het hondje’. Nee, daar bereik je echt geen mensen mee (en overigens ook geen dates). Wie had kunnen denken dat deze gast soep aan wil prijzen? Wij niet.

5. Etenswaren

‘Wat geeft u hem te eten?’ Dit is misschien wel de domste vraag van een caissière ooit. De reclame doet namelijk voorkomen dat zij al vanaf 2006 de boodschappen scant van deze familie. En dan weet je nog niet wat ze hem te eten geeft? Daarnaast is het idee achter deze reclame – een jongen die opgroeit door het fruit van deze supermarkt – leuk, maar waarom groeit hij dan als kool en veranderen de caissière en de moeder in dertien jaar tijd nauwelijks? We denken dan eerder aan een reclame voor een goede antirimpelcrème.

6. Hans Anders

Actrice Plien van Bennenkom kan eigenlijk niets fout doen. Maar de reclame van Hans Anders is nu zo vaak op tv geweest, dat wij het wel gezien hebben. Leuk voor haar dat ze haar man achterlaat, een nieuwe bril gaat kopen bij die knappe opticien en vervolgens een kwal op het strand ziet. Maar genoeg is genoeg.

7.  Licht uit

De werknemers van Lampdirect zagen maandagavond de Loden Leeuw net aan hun neus voorbijgaan. Toch betekent dat niet dat de reclame wél ergens op slaat. Waarom doet die vrouw op kantoor zomaar het licht uit én wat doen die mensen daar onderaan de trap? Deze commercial is onbegrijpelijk, niet grappig en dat maakt dat wij dit een goede afsluiter vinden voor dit artikel.