Death Stranding

Wat hebben Norman Reedus, Mads Mikkelsen en Léa Seydoux met elkaar gemeen? Ze spelen allemaal personages in de PlayStation 4-game Death Stranding! Is deze experimentele horror de ultieme filmgame?

Norman Reedus op een motor kunnen we inmiddels dromen en rondsluipen om zombies te vermijden is ook gesneden koek, dankzij zijn iconische rol in The Walking Dead. Toch is Death Stranding een ervaring die we nog nooit eerder hebben meegemaakt. Norman Reedus speelt hierin de hoofdrol en je moet hem besturen terwijl hij pakketjes bezorgt en nederzettingen verbindt in een post-apocalyptisch Amerika. Zombies zijn er ook, alleen ze heten BT’s en zweven half-onzichtbaar door de lucht in gevaarlijke regenstormen die de tijd versnellen en je pakketjes vernielen. Zeiden we al dat deze game nogal experimenteel is?

Toch kan Death Stranding weleens dé game zijn die filmfans overtuigt een PlayStation 4 aan te schaffen. We noemen 5 redenen waarom jij ook Norman Reedus wil helpen Amerika te connecten!

More content below the advertising

1. De cast is Hollywood-waardig

Death Stranding is bedacht door Hideo Kojima. Die naam zegt je misschien niet zoveel, maar onder gamers is deze Japanse spelontwikkelaar een rockster. Al sinds de jaren ’80 ontwikkelt Kojima games die gekke nieuwe concepten introduceren maar ook qua presentatie grenzen verleggen. De ontwikkelaar is een gigantische filmfan en streeft er daarom altijd naar om Hollywood-waardige producties af te leveren. Dat hebben ze in de VS ook opgemerkt en vandaar dat Norman Reedus en The Shape of Water-regisseur Guillermo del Toro stonden te springen om eens samen te werken aan een computergame! Diverse beroemde acteurs en regisseurs hebben hun gezicht laten inscannen en keren terug als personages in Death Stranding. Dit is dus een experimentele horrorgame met een grote Hollywood-cast.

2. De Death Stranding wereld is prachtig en uniek

Maar zelfs als je nooit starstruck raakt door bekende mensen, zal je kaak toch een paar keer de vloer raken tijdens het spelen van Death Stranding. Kojima houdt van eye candy en dus levert hij een van de mooist uitziende games ooit af! Het post-apocalyptische Amerika ziet er op het ene moment doods uit, maar op andere momenten breekt een flauw zonnetje door en ontstaat er een prachtige regenboog… die in de meeste gevallen waarschuwt dat er BT’s jouw kant opkomen. Maar dat mag de pret niet drukken! Death Stranding is een game die soms meditatief aanvoelt en waarin je gerust een minuutje kan uitrusten om even te genieten van het landschap.

3. De game is filmisch en toegankelijk gemaakt voor nieuwe gamers

Goed nieuws voor mensen die slechts heel af en toe een PlayStation-controller oppakken: Death Stranding is vrij toegankelijk voor nieuwe en casual spelers. Kojima levert wederom voor een zeer filmische game met prachtige tussenfilmpjes die zo een kwartier duren (lees: maak gerust wat popcorn klaar voor je speelsessie). Speciaal voor zijn filmvriendjes (en fans) heeft de Japanner een ‘Very Easy’ moeilijkheidsgraad aan Death Stranding toegevoegd. Als je deze stand aan het begin van de game instelt, is de tegenstand minimaal van de BT’s en andere vijanden, zodat je meer ontspannen de game zal spelen. Er is ook een optie om de game moeilijker te maken, voor de hardcore gamers die van een pittige uitdaging houden. Naar verwachting zal je zo’n 50 uur nodig hebben om Death Stranding uit te spelen.

4. Het is een sociale ervaring die je laat samenwerken met andere spelers

Death Stranding heeft horrorelementen dus er vallen in de game zeker wat doden, maar zelden door jouw toedoen. Het is een van de weinig games waarin geweld niet de oplossing is. In plaats daarvan word je beloond door goede daden te verrichten en sociaal te zijn naar andere spelers. Je kan bijvoorbeeld een laddertje neerzetten om een berg te beklimmen of een brug bouwen over een ravijn heen. Sommige spelers zullen die bouwsels dan ook tegenkomen in hun wereld en ze mogen je dan belonen met likes alsof het een Facebook-post is! Jouw persoonlijke Norman Reedus wordt met likes sterker en zo ontwikkel je nieuwe vaardigheden.

Het maakt van Death Stranding een uniek spel dat eens niet voor de gewelddadige oplossing kiest zoals 99% van de games.

5. Norman Reedus douchescènes

Hoe fantastisch Norman Reedus ook is, zelfs hij moet soms rusten. Dat kan in de distributiecentra verspreid over Amerika. En de wereld is misschien naar de klote, dat betekent nog niet dat je je persoonlijke hygiëne moet vergeten. Bereid je dus voor op heel veel douchescènes met de Walking Dead-ster, die vervolgens eindigen met dat je douchewater gebruikt wordt voor afweergranaten tegen BT’s. Ze zijn wel minder effectief dan je pis- en poepgranaten. Hebben we al gezegd dat Death Stranding, zeg maar, een beetje een experimentele game is?

Death Stranding is een unieke ervaring die deels een auteursfilm en deels een computergame is, die pakketbezorging en samenwerking van je verwacht. Dat is niet 50 uur superspannend, maar juist die stille, meer meditatieve momenten zullen filmgangers waarschijnlijk meer waarderen, omdat films hier al veel langer mee experimenteren.

Death Stranding is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4. Een PC-versie verschijnt in de zomer van 2020.