Ook qua kijkcijfers wacht de Tour op niemand

De NOS heeft de koers hard gemaakt, een sprintje getrokken en een gat laten vallen. De kijkcijfers van de twee praatprogramma's waren amper te vergelijken.

More content below the advertising

De avondetappe

De Avondetappe van dit jaar is de best bekeken editie in de afgelopen vijf jaar. Volgens de NOS trok de latenightshow met Dione de Graaff en Herman van der Zandt gemiddeld 969.000 kijkers. De afgelopen weken keken bijna 9,4 miljoen mensen naar (een deel van) de programmering rondom de Tour de France, die zondag eindigde in Parijs. Naast De avondetappe trokken ook de successen van de Nederlandse wielrenners veel kijkers, zoals de overwinning in de slotetappe van Dylan Groenewegen (1,2 miljoen) en de ritzege van Bauke Mollema (ruim 2 miljoen).

De items van correspondent Herman van der Zandt, die we toch altijd zullen blijven kennen als Herman de Schermman, zullen ook hebben bijgedragen aan de goede benen van de NOS. In de video hierboven zie je een fraaie compilatie van zijn bijdragen tijdens deze Tour.

Tour du Jour

RTL 7 kreeg juist patat. De kijkcijfers van Tour du Jour waren een stuk minder rooskleurig dan de vorige editie in 2015. Uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek blijkt dat er gemiddeld 188.000 mensen naar de dagelijkse talkshow over de Tour keken (herhalingen niet meegeteld), tegen 323.000 twee jaar geleden. "Wij vinden het jammer dat er minder mensen hebben gekeken dan voorgaande jaren, maar desalniettemin zijn wij erg tevreden over Tour du Jour", reageerde RTL.

Tegenover Herman van der Zandt hadden ze bij Tour du Jour twee correspondenten in de aanbieding. Filemon Wesselink en Maxim Hartman zijn ook niet te beroerd om op karakter te fietsen, zeker als er een verdacht pakketje op het terrein wordt gesignaleerd, maar uiteindelijk blijkt ook hun gestrekte tempo dus niet genoeg te zijn geweest om weer aan te sluiten bij de demarrerende concullega's van de NOS. De Avondetappe zat de hele maand in een zetel en reed lachend naar het geel.