Beste films van Edgar Wright

Met Last Night in Soho heeft regisseur en schrijver Edgar Wright weer een nieuwe film toegevoegd aan zijn indrukwekkende oeuvre. Tijd om de eigenzinnige maaksels van deze cultheld voor eens en altijd te ranken, want wat is de allerbeste Edgar Wright-film ooit?

5. The World’s End (2013)

Aan ambitie heeft het Edgar Wright nooit ontbroken: zijn eerste bioscoopfilm was meteen de start van een heuse trilogie. The World’s End was de afsluiter van deze zogenaamde Cornetto-trilogie – vernoemd naar het beroemde ijsje dat steeds weer terugkeert - en de rest ervan gaan we ook nog terugzien in deze lijst. In deze jolige comedy komt een groepje vrienden dat het contact is verloren na twintig jaar weer bij elkaar om een kroegentocht die ze ooit hielden nog eens dunnetjes over te doen. Ze hadden niet kunnen denken dat het lot van de mensheid uiteindelijk afhangt van hun zuippartij. Aanstekelijke bro-humor, liefde voor genrefilms en visuele hoogstandjes: al Wrights stokpaardjes zitten erin. Gewoon een hele leuke film voor zijn fans.

 

4. Baby Driver (2017)

Er zijn genoeg regisseurs die blijven hangen in hetzelfde trucje als ze eenmaal een succesformule hebben ontdekt. Niet Edgar Wright: hij is niet vies van een experimentje en toch blijft zijn werk altijd herkenbaar. Anders dan zijn voorgaande films leunt Baby Driver minder op maffe hoofdfiguren. Drama speelt een belangrijkere rol, al zijn de personages nog steeds kleurrijk en rap van tong. Maar waarmee de film zich echt onderscheidt, is het gebruik van de muziek. Dat is altijd al een belangrijk onderdeel van Wrights films geweest, maar in deze misdaadfilm vormt het bijna letterlijk de hartslag van de actie en de vele auto-achtervolgingen.

 

3. Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Voor deze onvergelijkbare stripverfilming pakte Wright een cultcomic en bouwde die om tot één van de meest dynamische, kinetische filmervaringen die je ooit zult hebben. Het verhaal kan je in één zin vatten: een vrolijke nerd moet de zeven boosaardige exen van zijn nieuwe vriendinnetje verslaan om haar definitief voor zich te kunnen winnen. Uit die wervelende confrontaties spreekt een diepe liefde voor old school computergames en – opnieuw - muziek. Het heeft geen nut om te veel vraagtekens te zetten bij het verhaal: deze film heeft eigen regels die je maar beter kunt accepteren, wil je er plezier aan beleven. Met zoveel energie en creativiteit moet dat zeker lukken.

Article continues after the ad
 

2. Hot Fuzz (2007)

Hot Fuzz was de tweede film van Edgar Wright en het was duidelijk dat hij hiermee een heleboel opgepropte, warme gevoelens voor actiefilms uit Hollywood kwijt moest. Zijn kameraden Simon Pegg en Nick Frost spelen twee politieagenten die in het gat waar ze werken stuiten op een complot dat dodelijke slachtoffers eist. Het briljante van Hot Fuzz, deel twee van de Cornetto-trilogie, is dat hij werkt als een uitstekend gedocumenteerde hommage aan films als Bad Boys en Point Break, en daarnaast ook doet wat hij moet als komische actiefilm. Eigenlijk precies op de manier van de nummer één, maar dan met een ander genre.

 

1. Shaun of the Dead (2004)

De eerste is nog steeds de beste op het cv van Wright. Als filmgek stopte hij jarenlang zijn kennis en liefde voor horror, sciencefiction en fantasy in de serie Spaced, waar zijn samenwerking met Simon Pegg en Nick Frost begon. Maar hij had nog wat bewaard voor Shaun of the Dead, de eerste film uit de Cornetto-trilogie en een geniale parodie op de zombiefilm die ook uitstekend werkt als spannend gorefest. Hierin probeert een simpele verkoper bij een electronicazaak zich met zijn vrienden staande te houden tijdens de uitbraak van het zombievirus in Londen. Shaun of the Dead speelt hilarisch in op de grappige kanten van deze situatie, maar is ook niet zuinig met de viezigheid die bij een goede zombiefilm hoort.

 

Ook Clint Eastwood heeft een heleboel topfilms gemaakt en, jawel, die hebben we op een rij gezet!

 

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.