Dit weekend zou een internationale feestdag moeten plaatsvinden: Leonardo 'levende legende' DiCaprio blaast dan namelijk 44 kaarsjes uit (check hier wat funfacts over Leo). We willen niet te hard van stapel lopen (ok, toch wel), maar we zijn even in zijn oeuvre gedoken. We zetten zijn drie beste en drie slechtste films op een rijtje. En jup: The Revenant en The Titanic zitten er niet tussen. Shoot us.

Slecht: J. Edgar

Verhuld achter een oude-mannen-masker en met een dik accent, probeert Leonardo in J. Edgar nét iets te hard om de film naar Oscarnight te slepen. En we get it: de film heeft alles om de gouden beeldjes binnen te slepen: Clint Eastwood aan de knoppen, een verhaal over een legendarische FBI-agent en een complete metamorphose. Maar hoe hard Leonardo ook probeert, de verwarrende verhaallijn doet hem de das om.

Slecht: Body of lies

Leonardo's acteerwerk als CIA-agent in Body Of Lies is niet het probleem van deze film. Laten we zeggen dat Body of Lies gewoon niet erg gedenkwaardig is. Sterker nog: grote kans dat je deze film nooit hebt gezien. In de biocoop hengelde de film een schamele 40 miljoen dollar binnen, wat het budget van 70 miljoen slechts een beetje kon vullen.

Slecht: The Man in the Iron Mask

In The Man in the Iron Mask neemt Leonardo twee rollen op zich: die van Koning Louis XIV en zijn tweelingbroer Philipe. Eén van de broers wordt door de ander gevangen gehouden achter een ijzeren masker. Deze film verscheen op de hielen van The Titanic, en dus trok Leo's smoeltje een hoop bezoekers naar de bioscoop. Critici waren minder enthousiast. Ze noemden de film 'minder-dan-prettig' en slapjes. Tja. Mee eens.

 

Goed: The Departed

Scorsese (waar Leo nu ook weer mee aan het werk is) had een meesterwerkje in handen met deze remake van de thriller Infernal Affairs uit Hong Kong. En dat is mede dankzij hoofdrolspeler Leonardo. Zijn rauwe, intense rol als wanhopige man die bijna zijn identiteit kwijtraakt is achterlijk goed. De Oscar voor De Beste Film is voor een groot deel dan ook aan zijn optreden te danken.

Goed: Django Unchained

Django Unchained is een stuk beter in het deel waar Leonardo voorbij komt. Op een onmogelijke manier weet hij de doodenge gestoordheid van slaven-eigenaar Calvin Candie te combineren met een vleugje charisma. Het is onmogelijk om weg te kijken als Leonardo één van zijn monologen houdt en je bevangt met zijn beangstigende aanwezigheid. Eerlijk? Een Oscar was hier op zijn plaats geweest.

Goed: Catch Me If You Can

Leonardo is beter dan óóit in Catch Me If You Can, waarin hij een crimineel speelt die zich voordoet als piloot, dokter en advocaat. Leonardo speelt deze rol bril-jant! Aan het begin van de film zie je een kwetsbaar ventje die zijn ouders ziet scheiden, waarna hij in de loop van de film verandert in een onherkenbare oplichter. Hij is overtuigend, misleidend, flirterig en soms zelfs tragisch. Stiekem durven we dit tóch Leo's beste rol tot nu toe te noemen.