Deze week verschijnt Hereditary, die nu al de engste film van de eeuw wordt genoemd. Maar kan hij echt tippen aan deze moderne horrorklassiekers?

More content below the advertising

We hebben er even op moeten wachten, maar deze week gaat Hereditary in première. De echte horrorfreaks hebben hem natuurlijk al in de voorpremière gezien. Wij zijn in ieder geval razend enthousiast! Maar Hereditary is beslist niet de enige horrorfilm die ons deze eeuw de stuipen op het lijf joeg. Wij zetten de beste horrorfilms van deze eeuw (op volgorde van uitkomst) op een rijtje!

The Others (2001)

Een oud landhuis, flikkerende kaarsen, net iets te bleke kindertjes, krakende slaapkamerdeuren; The Others is een lekker ouderwetse spookhuisfilm met alle vertrouwde horroringrediënten. Voeg daarbij een ijskoude Nicole Kidman in de hoofdrol en een geweldige twist aan het einde, en je hebt een van de griezeligste horrorfilms in jaren!

Saw (2004)

Een slasher is niets zonder bloederige moordpartijen. En Saw kent een paar van de creatiefste kills uit de moderne horrorgeschiedenis! Seriemoordenaar Jigsaw (Tobin Bell) mocht zich na Saw meteen scharen in het rijtje van Freddy, Jason en Michael. Regisseur James Wan groeide op zijn beurt ook uit tot een horrorster en stond ook aan de wieg van The Conjuring en Insidious.

The Descent (2005)

Een aantal vriendinnen gaat een grot onderzoeken die nog niet op de kaart staat. Maar eenmaal onder de grond komen ze erachter dat ze niet de enigen zijn die zich in het donker ophouden. Wat volgt is een bloederige strijd op leven en dood tussen de stoere heldinnen en de hongerige holbewoners. Misschien wel de beste monsterfilm sinds Aliens!

[REC] (2007)

Van alle found-footagefilms die er na The Blair Witch Project uitkwamen, is het Spaanse [REC] zonder twijfel de beste. Hierin komt een regionale televisieploeg vast te zitten in een appartementencomplex dat ten prooi vallen aan een zombievirus. Deze horrorfilm is een regelrechte achtbaanrit, die je nooit meer vergeet. Bonus: beste horrortrailer van de eeuw!

Let The Right One In (2008)

Dat horrorfilms meer zijn dan alleen ronkende kettingzagen en rondvliegende ledematen, bewijst Let The Right One In. In deze oogstrelende Zweedse vampierfilm raakt het buitenbeentje Oskar bevriend met zijn nieuwe buurmeisje Eli. Eindelijk een vriendinnetje, maar deze Eli draagt een duister geheim met zich mee. In 2010 verscheen een niet onaardige remake met Chloë Grace Moretz (Carrie).

Eden Lake (2008)

Het romantische weekendje van Jenny en Steve (een vroege rol van Hollywood-ster Michael Fassbender) in de Britse natuur krijgt een grimmige wending wanneer ze het aan de stok krijgen met een stel losgeslagen hangjongeren. Wat begint als een onschuldige woordenwisseling, ontaardt in een sadistisch kat-en-muisspel op leven en dood. Eden Lake is een meedogenloze horrorfilm die je niet snel vergeet, hoe graag je dat ook misschien zou willen.

Drag Me To Hell

Regisseur Sam Raimi schreef in 1981 horrorgeschiedenis met The Evil Dead. Dat hij het nog niet verleerd was, bewees hij met Drag Me To Hell. Hierin wordt een wat sullige bankmedewerkster (een perfect gecaste Alison Lohman) vervloekt door een oude zigeunervrouw wanneer ze haar uitstel van betaling weigert te geven. Drag Me To Hell is even goor als grappig, met als een kers op de taart een van de zwartgalligste eindes uit de moderne horrorgeschiedenis.

It Follows (2014)

In It Follows wordt een groepje scholieren bedreigd door een duistere geest die seksueel overdraagbaar is. De ‘It’ uit de titel kan iedere gedaante aannemen, waardoor je al snel zo paranoïde wordt als de personages. Dankzij het originele uitgangspunt, de uitstekende cast en het dromerige camerawerk is It Follows misschien wel de Nightmare on Elm Street van deze generatie!

Get Out (2017)

De beste horrorregisseurs gebruiken het genre om wat te zeggen over de maatschappij. Zo ook Jordan Peele met Get Out. Hierin ontmoet de Afro-Amerikaanse Chris voor het eerst zijn blanke schoonouders. Ondanks de gastvrije ontvangst, begint Chris steeds meer te vermoeden dat er iets goed mis is! Jordan Peele heeft veel te zeggen over alledaags racisme, maar vergeet zijn boodschap niet te verpakken in een enorm vermakelijke en originele horrorfilm.

Hereditary (2018)

De dood van haar dominante moeder is nog maar het begin van een reeks gruwelijke gebeurtenissen voor Annie en haar gezin. Langzaam maar zeker begint ze te vermoeden dat er een sinister geheim in haar familie schuilt. Tijdens de première renden sommige mensen gillend en schreeuwend de zaal uit. Geloof ons: dat is wat overdreven. Maar Hereditary is nog steeds een intense en grimmige horrorfilm, die nog lang blijft hangen nadat de aftiteling over het scherm rolt.

More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.