Stalen zenuwen en een sterke maag vereist

Een serial killer, een eigenzinnige speurder en een grimmig New York in de 19de eeuw. Dat zijn de ingrediënten voor de Netflix-serie The Alienist, gebaseerd op de bestseller van Caleb Carr uit 1994.

More content below the advertising

‘The Alienist was een heerlijke serie om te maken’, vertelt Dakota Fanning ons in het Corinthia Hotel in Londen. ‘Het verhaal, de personages, de kostuums, de decors, de authenticiteit: alles klopte.’ En bij dat verhaal, daar trek je je wenkbrauwen bij op.

 

Een wrede serial killer heeft het namelijk voorzien op weerloze jongenshoertjes. Ja, je leest het goed. Jongenshoertjes. Dokter Laszlo ‘Alienist’ Kreizler (Daniel Brühl), een briljante psychiater die het New York City Police Department bijstaat, opent samen met krantenillustrator John Moore (Luke Evans) en politiesecretaresse Sara Howard (Dakota Fanning) de jacht op de moordende maniak van wie slechts één vage, maar bizarre omschrijving bestaat: zijn zilveren glimlach.

Fanning kneep in haar handjes toen ze de rol van Sara kreeg. ‘Deze sterke, eigenzinnige en ambitieuze jongedame leeft in een tijd waarin vrouwen weinig rechten en kansen hebben. Maar toch weet zij het te schoppen tot eerste vrouw bij het NYPD. En ook niet onbelangrijk: ze heeft humor.’ Dat blijkt wanneer ze haar vrouwonvriendelijke kapitein dist wanneer hij schaamteloos in een emmer pist. Meer zullen we niet verklappen.

Naast humor zitten er in The Alienist enkele huiveringwekkende scènes vol rituele slachtpartijen en gruwelijke verminkingen. Een guilty pleasure voor iedereen met een twisted mind, net als Dakota Fanning. ‘Ik word nu eenmaal aangetrokken door duistere thema’s en zielen met rafelrandjes. Daarom vond ik het ook geweldig om mee te spelen in de sinistere en bloederige wraakwestern Brimstone van jullie Martin Koolhoven.’

Over de samenwerking met Koolhoven spreekt ze – op z’n Amerikaans - vol lof. ‘Hij is werkelijk waar een genie, een regisseur met een visie die weet wat hij wil. Echt, als hij weer een nieuwe film gaat maken of misschien wel de eerste Nederlandse Netflix-original, dan mag hij me zeker bellen!’

Maar, first things first. Want mocht The Alienist een kijkcijferkanon worden, dan zou het zomaar een tweede en derde seizoen kunnen krijgen. Het vervolg ligt al sinds 1997 op de plank en een derde boek is in de maak. Toeval?

The Alienist is vanaf vandaag te zien bij Netflix.

More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.