Ruim 200 (!) acteurs hebben ooit hun markante kop in Meerdijk laten zien. Wij gaan - in een poging dat grote, zwarte, GTST-loze zomergat op te vullen - dit terugbrengen naar de 5 bekendste koppen. Een haast onmogelijke opgave, maar daar gaat 'ie.

5. Katja Schuurman

Jessica Harmsen

Hoewel Katja zich met haar 412 afleveringen eigenlijk niet onder de GTST-grootheden mag scharen, siert ze toch dit lijstje. Goede Tijden was namelijk een spreekwoordelijke springplank voor de actrice, die het inmiddels wél geschopt heeft tot de hogere regionen van bekend Nederland. Gefeliciteerd!

4. Reinout Oerlemans

Arnie Alberts

Reinout Oerlemans?! Ja, Reinout Oerlemans. Hear us out! Hoewel zijn rol als Arnie ‘beperkt’ bleef tot 843 afleveringen, is Oerlie de trotse eigenaar van een negentien miljoen dollar kostend pand in Bel Air. Je weet wel, die buurt waar je heen gaat als een paar guys in Philadelphia herrie schoppen in je wijk. Al met al heeft Reinout het best ver geschopt en daarom staat ‘ie verdiend op plek vier.

3. Caroline de Bruijn

Janine Elschot

Caroline en haar RL-hubby Erik de Vogel zijn de Claire en Frank Underwood van Meerdijk. Of zijn Claire en Frank de Janine en Ludo van Washington D.C.? Hoe het ook zij, de actrice is sinds 1992 een vast gezicht en kan een dikke 3000 afleveringen op haar naam schrijven. Chapeau en veel plezier met plek drie, Caroline.

2. Bartho Braat

Jef Alberts

We horen je al denken: WAAR IS JETTE? Nou bij dezen: een honorable mention voor Jette. Toch moet ze het veld ruimen voor Bartho’s rustieke bakkes, die met zijn formidabele rol als Jeff iets bekender is bij de ongelovigen. Braat doet mee sinds 1990 en zei de soapserie vorig jaar vaarwel. 2860 stonden er op dat moment op de teller. 

1. Erik de Vogel

Ludo Sanders

The man, the myth, the one met de altijd half nurkse uitdrukking op z’n gezicht. Dames en heren, jongens en meisjes: Ludo Sanders is Mr. GTST. De machinist die de voortdenderende ellende genaamd Goede Tijden, Slechte Tijden op de rails houdt. Of van tijd tot tijd juist ontspoort. Erik heeft wellicht niet de meeste afleveringen op zijn naam, maar ook niet soapies kennen zijn feilloze kaaklijn en daarmee staat ‘ie verdiend op nummer 1. 

More content below the advertising
More content below the advertising

Regisseur Bryan Singer mag dan wel geweldige films gemaakt hebben, er komen steeds meer verhalen naar boven dat hij als persoon verre van geweldig is. Al langere tijd deden er geruchten de ronde dat de man achter topfilms als The Usual Suspects, Valkyrie, Bohemian Rhapsody én meerdere van de X-Men films zich schuldig gemaakt zou hebben aan misbruik van tienerjongens. Het Amerikaanse blad The Atlantic heeft deze week een doortimmerd stuk gepubliceerd waarin vier slachtoffers van de regisseur gedetailleerd beschrijven wat hij met hen gedaan heeft. De producent van zijn nieuwste film staat echter achter zijn regisseur.

More content below the advertising

 

Gedetailleerd beschuldigend stuk

Onlangs werd bekend dat Singer zich mag wagen aan een nieuwe reboot van de jaren tachtig-actiefilm Red Sonja. Deze film met Brigitte Nielsen in de titelrol en Arnold Schwarzenegger als publiekstrekker was in 1985 gemaakt om in te haken op het succes van Arnie's Conan The Barbarian-films. Toen het gedetailleerde stuk van The Atlantic deze week verscheen was het wachten op het ontslag van de regisseur, maar het tegendeel blijkt het geval: Singer beschuldigt de journalisten ervan hem zwart te maken, en producent Avi Lerner neemt het op voor zijn regisseur.

 

“Nepnieuws”

“Ik ga gewoon door met de voorbereidingen voor Red Sonja en Bryan Singer is gewoon nog aan de film verbonden. De $800 miljoen die Bohemian Rhapsody heeft opgebracht is het bewijs van zijn geweldige visie. Ik herken het verschil tussen nepnieuws en werkelijkheid, en ik sta achter mijn beslissing. In Amerika zijn mensen onschuldig totdat het tegendeel bewezen is”, aldus de producent.

Onhandelbaar tijdens opnames

Op zich zou Lerner er goed aan doen het stuk van The Atlantic toch even te lezen, niet alleen vanwege de aantijgingen van misbruik, maar ook omdat nogmaals uit de doeken wordt gedaan waarom Singer door 20th Century Fox ontslagen werd als regisseur nadat  de film al grotendeels was opgenomen. Naar verluidt viel met de filmmaker werkelijk geen land te bezeilen tijdens de opnames, als hij al kwam opdagen. En dan zou hij ook nog continu knallende ruzie hebben gehad met hoofdrolspeler Freddie Mercury. Malek gaf gisteren nog aan dat hij niets wist van de geruchten over Singer.

Eerdere reboot geschrapt

Toch moeten we nog maar zien of deze Red Sonja-reboot er echt gaat komen. In 2009 probeerden Robert Rodriguez en zijn toenmalige geliefde Rose McGowan het ook al, maar nadat de Conan-reboot uit 2011 met Aquaman himself Jason Momoa flopte, werden deze plannen geschrapt. Gelukkig hebben we de promotiefoto's nog.

 

Radio 2-dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn in de ochtend van vrijdag 25 januari een petitie gestart om Loeki de Leeuw terug op de televisie te krijgen. De vrolijke leeuw dook vroeger op de NPO-kanalen op in geinige filmpjes tussen de STER-reclameblokken door. Daarmee zorgde Loeki er eigenhandig voor dat reclame weer leuk werd. Sinds 2004 is de onhandige en immer verbaasde leeuw niet meer te zien. Daar moet dus verandering in komen.

More content below the advertising

 

10.000 handtekeningen

De dj's van het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op zijn ervan overtuigd dat Loeki "nog altijd onverminderd populair is onder de Nederlandse bevolking". Zij hopen meer dan 10.000 handtekeningen te verzamelen. De STER liet in de uitzending weten dat ze niks garanderen, maar dat er in elk geval over gepraat zal worden als de dj's hun beoogde aantal handtekeningen weten te verzamelen. Op moment van schrijven gaat het helaas nog niet zo hard; drie uur na de lancering was de petitie pas dertienhonderd keer ondertekend.

 

Frekkel de Hond wint Loeki de Leeuw-award

Loeki de Leeuw was van 1972 tot en met 2004 te zien op de Nederlandse tv. Alle filmpjes werden met de hand gemaakt dus de STER zou puur vanwege de kosten niet al te happig zijn om Loeki terug te laten keren. Natuurlijk is de populaire Leeuw ook de naamgever voor de Gouden Loeki, de Award voor beste reclame van het jaar. Die werd gisteren nog gewonnen door het hartverwarmende hondje Frekkel.