Films moeten flink winst maken, en dat doe je het beste met een vrouw als protagonist, blijkt uit nieuw onderzoek. 

Cashen met vrouwen

De grootste succesfactor voor films van de afgelopen jaren blijkt: sterke vrouwen in hoofdrollen. Dus geen films met een horde stoere mannen en ergens links achter een excuustruus met wapperend haar, nee, gewoon een hoofdrol voor mevrouw en verder geen gezeur. Dat is uit een Amerikaans onderzoek naar voren gekomen waarin is gekeken naar films die uitkwamen tussen 2014 en 2017. Dus we kunnen nog wel wat meer creativiteit met vrouwelijke personages verwachten. Want als het om geld gaat willen ze best luisteren in Hollywood. Awesome. 

Bechdel test

En dan nog iets. Films die de ‘Bechdel test’ doorstonden deden het financieel beter dan films die niet door de test kwamen. Wat de Bechdel test is? Een check of er in een film minstens twee vrouwelijke personages zowel een naam hebben, als met elkaar praten over iets anders dan mannen. In 1985 schreef Alison Bechdel een cartoon, getiteld The Rule. Hierin vertelt een stripfiguur dat ze alleen films kijkt waarin minstens twee vrouwen zitten die met elkaar praten over iets anders dan een man. Tadaa, daar komt de naam vandaan. Kortom, als een scenarist niks beters kan verzinnen dan een paar naamloze tieten die praten over hun hubbie of dat ze zo verliefd zijn op die jongen uit de klas, dan is het waarschijnlijk een flutfilm. Of porno.

Pay up bitch!

Nu is de grote vraag natuurlijk of de vrouwen zich nu ook wat harder gaan opstellen aan de onderhandelingstafel. Want misschien kun je je deze epische loonkloven nog herinneren?

Claire Foy en Matt Smith, The Crown

Speel je verdorie de koningin van Engeland, krijg je minder betaald dan je male counterpart. Dat overkwam Claire Foye die Elizabeth speelde in hitserie The Crown. Fenomenaal, overigens. De acteur die Prince Philip speelde had volgens de producenten nu eenmaal meer naamsbekendheid, maar “Going forward, no one get paid more than the Queen”, werd uiteindelijk gezegd, nadat internet even flink van leer had getrokken. Jammer voor Claire dat haar personage inmiddels te oud voor haar is en Olivia Colman het stokje overneemt. Claire was het geld namelijk driedubbel waard. En dat zagen de mensen van HR achteraf ook wel in. Beetje laat. 

 

 

Jennifer Lawrence and Bradley Cooper, Christian Bale and Jeremy Renner, American Hustle 

Niet alleen Clinton heeft last gehad van email hacks. Bij Sony Pictures kwam uit gehackte email naar voren dat Lawrence een stuk minder betaald kreeg dan haar mannelijke collega’s. Over de percentages van de winst die naar de acteurs zouden gaan stond er: "The current talent deals are: O'Russell: 9%; Cooper: 9%; Bale: 9%; Renner: 9%; Lawrence: 7%; Adams: 7%." Ze had evenveel minuten op film als de 9%-heren. Toen Lawrence erachter kwam stak ze een hand in eigen boezem "When the Sony hack happened and I found out how much less I was being paid than the lucky people with dicks, I didn't get mad at Sony. I got mad at myself. I failed as a negotiator because I gave up early. I didn't want to keep fighting over millions of dollars that, frankly, due to two franchises, I don't need. (I told you it wasn't relatable, don't hate me)." Jennifer heeft haar hustle dus niet nodig uit Hustle maar gaat volgende keer toch iets harder met haar vuist op tafel slaan. 

Denk je nu: Maar wie is die Adams dan die toch ook maar 7% kreeg? Dat is Amy Adams. Zij verklaarde later dat ze wist dat ze minder betaald zou krijgen. Ze zag het als een keuze: het wel of niet doen voor dat geld. En ze vond het kut, maar had het idee dat er verder geen rek in zat. Meid!

 
 

Diane Keaton and Jack Nicholson, Something's Gotta Give

En dan nog een leuk verhaal. In 2011 onthulde Keaton in haar boek Then Again dat zij voor Something’s Gotta Give geen backend deal had gekregen. Deze deal is een afspraak tussen werkgever en acteur dat je salaris wat lager is, maar je wel een deel van de opbrengt krijgt. Nicholson, die een even grote rol had, kreeg die deal wel aangeboden en nam 'm aan, met goede resultaten. Dat was balen voor Keaton, toen ze dat hoorde. Maar toen Nicholson begreep dat zijn collega benadeeld was, schreef hij een cheque uit met een deel van zijn winst. Kijk, zo los je dat als goede collega’s gewoon samen op.

 

 

Sinds die epische eerste Spider-Man: Far From Home trailer dinsdag dropte, vragen Marvel-fans zich eigenlijk maar één ding af: is dit een vervolg óf een prequel op Avengers: Endgame?

Screenrant ging op onderzoek uit en concludeerde dat het wel die eerste optie moet zijn. Maar eerst: hoezo is hier verwarring over? Iedereen weet toch wel dat alle helden die in Infinity War doodgingen, in Avengers: Endgame weer op een of andere manier terugkomen?
 


Nou, die verwarring kwam doordat de trailer ons keihard zat te teasen. De makers lieten bovenstaand shot zien van Peter Parkers paspoort. Aan zijn foto te zien, gaat het om een nieuw exemplaar. De datums op het paspoort laten echter alleen dagen zien, géén jaartallen – die zijn er vakkundig uit geshopt. Dus... misschien ging Peter wel tussen Homecoming en Infinity War op schoolreisje door Europa?
 

Toch een vervolg?

Het moet haast wel dat vele, zo niet álle, ‘gesnapte’ dode helden in Avengers: Endgame terug tot leven komen. Of misschien wist de film – door middel van timetravel – de gebeurtenissen uit Infinity War en gingen de helden in eerste instantie niet dood?
 

 

In ieder geval komt Spidey wel écht terug. MCU-opperbaas Kevin Feige zei in 2017 namelijk dat Spider-Man: Far From Home zich direct na – toen nog getiteld – Avengers 4 zou afspelen. Mede doordat Peter Parker de komende jaren steeds meer de hoofdpersoon van het Marvel-universum wordt. Eindelijk duidelijkheid! Al zijn we nu toch wel érg benieuwd naar het supergeheime verhaal van Avengers: Endgame

Spider-Man: Far From Home draait vanaf`4 juli in de bios. Hiervoor komen eerst nog Avengers: Endgame (24 april) en Captain Marvel (6 maart) uit.
 

Nederland krijgt geen genoeg van Bohemian Rhapsody: de Queen-biopic draait nog altijd in verschillende bioscoopzalen. Gitarist Brain May zet de hype nog even flink aan en zegt dat er misschien wel een vervolg komt. Wow!

“Who knows, there might be a sequel” zijn de letterlijke woorden van May, zo meldt Cinemablend. Hij reageert in een interview op het gerucht dat er ooit een Bohemian Rhapsody-script bestond waarin Freddie ergens in het midden dood zou gaan.
 


Complete bullshit

Onzin. Of zoals May zelf zegt: “Complete bullshit”. “This is all about Freddie, and I think Live Aid is a good point to leave it”, zegt de gitarist over het magistrale einde van de film. Sinds de release leeft May waarschijnlijk op een roze wolk: hij gaat weer toeren met Queen en zanger Adam Lambert, die stiekem een rolletje speelde in Bohemian Rhapsody, gaat weer mee.
 

Vervolg?

Ook al neemt deze biopic het niet altijd even nauw met de échte Queen-geschiedenis, er blijven genoeg feiten overeind. Een mogelijk vervolg heeft overigens genoeg om uit te putten: na Live Aid knalde Queen nog wel even door, voordat Freddie uiteindelijk overleed aan de gevolgen van aids. Nog genoeg (verdrietig) materiaal dat we moeten zien dus laat die sequel maar komen!