Films moeten flink winst maken, en dat doe je het beste met een vrouw als protagonist, blijkt uit nieuw onderzoek. 

More content below the advertising

Cashen met vrouwen

De grootste succesfactor voor films van de afgelopen jaren blijkt: sterke vrouwen in hoofdrollen. Dus geen films met een horde stoere mannen en ergens links achter een excuustruus met wapperend haar, nee, gewoon een hoofdrol voor mevrouw en verder geen gezeur. Dat is uit een Amerikaans onderzoek naar voren gekomen waarin is gekeken naar films die uitkwamen tussen 2014 en 2017. Dus we kunnen nog wel wat meer creativiteit met vrouwelijke personages verwachten. Want als het om geld gaat willen ze best luisteren in Hollywood. Awesome. 

Bechdel test

En dan nog iets. Films die de ‘Bechdel test’ doorstonden deden het financieel beter dan films die niet door de test kwamen. Wat de Bechdel test is? Een check of er in een film minstens twee vrouwelijke personages zowel een naam hebben, als met elkaar praten over iets anders dan mannen. In 1985 schreef Alison Bechdel een cartoon, getiteld The Rule. Hierin vertelt een stripfiguur dat ze alleen films kijkt waarin minstens twee vrouwen zitten die met elkaar praten over iets anders dan een man. Tadaa, daar komt de naam vandaan. Kortom, als een scenarist niks beters kan verzinnen dan een paar naamloze tieten die praten over hun hubbie of dat ze zo verliefd zijn op die jongen uit de klas, dan is het waarschijnlijk een flutfilm. Of porno.

Pay up bitch!

Nu is de grote vraag natuurlijk of de vrouwen zich nu ook wat harder gaan opstellen aan de onderhandelingstafel. Want misschien kun je je deze epische loonkloven nog herinneren?

Claire Foy en Matt Smith, The Crown

Speel je verdorie de koningin van Engeland, krijg je minder betaald dan je male counterpart. Dat overkwam Claire Foye die Elizabeth speelde in hitserie The Crown. Fenomenaal, overigens. De acteur die Prince Philip speelde had volgens de producenten nu eenmaal meer naamsbekendheid, maar “Going forward, no one get paid more than the Queen”, werd uiteindelijk gezegd, nadat internet even flink van leer had getrokken. Jammer voor Claire dat haar personage inmiddels te oud voor haar is en Olivia Colman het stokje overneemt. Claire was het geld namelijk driedubbel waard. En dat zagen de mensen van HR achteraf ook wel in. Beetje laat. 

 

 

Jennifer Lawrence and Bradley Cooper, Christian Bale and Jeremy Renner, American Hustle 

Niet alleen Clinton heeft last gehad van email hacks. Bij Sony Pictures kwam uit gehackte email naar voren dat Lawrence een stuk minder betaald kreeg dan haar mannelijke collega’s. Over de percentages van de winst die naar de acteurs zouden gaan stond er: "The current talent deals are: O'Russell: 9%; Cooper: 9%; Bale: 9%; Renner: 9%; Lawrence: 7%; Adams: 7%." Ze had evenveel minuten op film als de 9%-heren. Toen Lawrence erachter kwam stak ze een hand in eigen boezem "When the Sony hack happened and I found out how much less I was being paid than the lucky people with dicks, I didn't get mad at Sony. I got mad at myself. I failed as a negotiator because I gave up early. I didn't want to keep fighting over millions of dollars that, frankly, due to two franchises, I don't need. (I told you it wasn't relatable, don't hate me)." Jennifer heeft haar hustle dus niet nodig uit Hustle maar gaat volgende keer toch iets harder met haar vuist op tafel slaan. 

Denk je nu: Maar wie is die Adams dan die toch ook maar 7% kreeg? Dat is Amy Adams. Zij verklaarde later dat ze wist dat ze minder betaald zou krijgen. Ze zag het als een keuze: het wel of niet doen voor dat geld. En ze vond het kut, maar had het idee dat er verder geen rek in zat. Meid!

 
 

Diane Keaton and Jack Nicholson, Something's Gotta Give

En dan nog een leuk verhaal. In 2011 onthulde Keaton in haar boek Then Again dat zij voor Something’s Gotta Give geen backend deal had gekregen. Deze deal is een afspraak tussen werkgever en acteur dat je salaris wat lager is, maar je wel een deel van de opbrengt krijgt. Nicholson, die een even grote rol had, kreeg die deal wel aangeboden en nam 'm aan, met goede resultaten. Dat was balen voor Keaton, toen ze dat hoorde. Maar toen Nicholson begreep dat zijn collega benadeeld was, schreef hij een cheque uit met een deel van zijn winst. Kijk, zo los je dat als goede collega’s gewoon samen op.

 

 
More content below the advertising