Ondanks de populariteit van streamingdiensten als Netflix is het bioscoopbezoek toch gestegen. Dit meldt het economisch bureau van ABN AMRO.

More content below the advertising

56 procent gestegen

Vorig jaar gingen Nederlanders ruim 5 procent meer naar de bioscoop dan in 2016. Dit jaar loopt het groeitempo waarschijnlijk terug naar een kleine 3 procent. Dat zou betekenen dat er bijna 37 miljoen kaartjes worden verkocht. Tevens is het bioscoopbezoek de afgelopen 10 jaar met zo’n 56 procent gestegen.

Technologie

Als reactie op streamingdiensten zoals Netflix proberen grote bioscopen steeds vaker te innoveren op technologisch vlak. Zo hopen ze de bezoeker meer te kunnen bieden dan een avondje gezellig op de bank. Pathé opende dit jaar bijvoorbeeld hun eerste 4DX-zalen, compleet met weersimulaties, geuren en bewegende stoelen. 

Blockbuster extravaganza

Daarnaast is het zo dat streamingdiensten vrijwel nooit de nieuwste releases aan hun collectie toevoegen. Netflix focust zich voornamelijk op de release van Netflix Originals. De aankoop van gloednieuwe blockbusters is vooralsnog geen prioriteit. Willen filmliehebbers de nieuwste Marvel of Star Wars-film meepakken? Dan zijn ze genoodzaakt een bioscoopkaartje aan te schaffen.

Overcapaciteit

Er wordt wel gewaarschuwd voor overcapaciteit in de bioscoopbranch. “Het excessief toevoegen van nieuwe zalen leidt tot legere bioscopen, wat afbreuk doet aan de aantrekkingskracht.” Conclusie? Blijf innoveren, aldus ABN AMRO. Veel jongeren hebben bijvoorbeeld oren naar sportwedstrijden of series op het witte doek.