“Achtbaan-cinema” blijkt groot succes

De 4DX bioscopen in Amsterdam en Rotterdam blijken een groot succes. In een half jaar tijd zijn er al 200.000 kaarten verkocht voor deze nieuwe bioscoopervaring waarin bezoekers de film meebeleven met onder meer bewegende stoelen, wind, regen, bliksem, rook en geur.

Volle zalen

Tot nu toe zijn alleen Pathé De Munt in Amsterdam en Pathé De Kuip in Rotterdam uitgerust met een 4DX-zaal. Maar die zitten dan wel bijna altijd vol. Volgens Pathé-director of Commerce Doron Kurz zijn de voorstellingen vrijwel doorlopend uitverkocht.

Blockbustosaurus Rex

De eerste film die in Nederland in 4DX in première ging was Star Wars: The Last Jedi, op de hielen gevolgd door Jumanji: Welcome To The Jungle. De succesvolste 4DX-releases in Nederland zijn allebei Marvel-fims, namelijk Black Panther en - hoe kan het ook anders?- Avengers: Infinity War. Momenteel doet de Blockbustosaurus Rex van Jurassic World: Fallen Kingdom het ook lekker in de 4DX zalen, en die film vol stampende en brullende dino's is dan ook uitermate geschikt voor dit format.

Stimulerend wiebeldingetje

Superguide ging in december al meteen voorproeven bij 4DX in De Munt en we kwamen tot de volgende ontdekking: “Naast wind, water en lichtflitsen, is er stoom, sneeuw (ja, sneeuw), geur, mist en een wiebeldingetje dat op non-seksuele wijze je enkels stimuleert”. Dat maakt toch op zijn minst nieuwsgierig, niet?

Bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart kunnen klanten tegenwoordig online al hun boodschappen bestellen, waarna je ze alleen nog even op hoeft te pikken (ze doen daar blijkbaar nog niet aan bezorgen). Om deze nieuwe service te promoten heeft de winkelketen nu een best wel briljante commercial laten maken, waarin auto's uit allerlei filmklassiekers komen shoppen bij Walmart.

 

Van The Dark Knight tot Knight Rider

In de gauwigheid zien we hier eerst de Batmobiel uit The Dark Knight voorbijkomen, gevolgd door de Ecto 1 van de Ghostbusters en de legendarische pratende Pontiac KITT uit Knight Rider. Maar daar begint het pas, want hierna zien we ook nog hoe de hondenkopwagen uit Dumb & Dumber, het kleurrijke busje uit Scooby Doo, een met babyraptors gevulde Jurassic Park-jeep, en de Flintstones-mobiel hun boodschappen bij Walmart komen halen.

 

Net als je denkt dat het budget onderhand op moest zijn (alleen al aan auteursrechten moet dit potje klauwen vol geld gekost hebben, en dan hebben we het nog niet eens over de CGI gehad) zien we daar ook nog de vliegende DeLorean uit Back to the Future 2 en Autobot Bumblebee aankomen. En dan hebben we er misschien nog een paar gemist ook. Het is dat Walmart geen vestigingen in de Benelux heeft, maar anders waren wij na dit spotje meteen overgeschakeld van de Appie naar deze filmnerd-vriendelijke keten.

 

Heel Holland Bakt-kandidate Maroeska Metz lijkt steeds meer ergernis op te wekken bij tv-kijkend Nederland. Rond de seizoenstart begin december werd al duidelijk dat deze wel erg opvallend getalenteerde kandidate een eigen kookboek heeft geschreven én een eigen cateringbedrijf heeft. Toen voorspelden we al dat dit relletje wel eens uit de hand zou kunnen gaan lopen, en nu is het zover. Nu Maroeska voor de derde week op rij gewonnen heeft lijkt de heisa rond haar persoon het k̶o̶o̶k̶p̶u̶n̶t̶  bakpunt te hebben bereikt. Maar dat zorgt dan wel weer voor leuke tweets.

 

 

 

 

 

Tarte Tatin? Tarte Chagrin zul je bedoelen!

Volgens Omroep Max is koken niet hetzelfde als bakken, en kan mevrouw Metz daarom gewoon meedoen aan de voor amateurbakkers bedoelde show. Die vlieger lijkt echter niet helemaal op te gaan. De opdracht waarmee de 60-jarige kookboek-auteur gisteren won was een tarte tatin. Meerdere twitteraars wezen erop dat op Maroeska's eigen site nota bene een filmpje staat waarop ze haarfijn uitlegt hoe je dit bakt.

 

Sommige kijkers beginnen zo pissed off te worden dat ze het inmiddels al op de man beginnen te spelen, en ook Maroeska's voorkomen bekritiseren:

 

 

Een grove Twitteraar heeft het zo gehad met Maroeska dat hij haar in één adem noemt met de door-en-door slechte King Joffrey uit Game of Thrones?!
 

 

Omroep Max blijft vooralsnog vierkant achter Maroeska staan, maar daarmee neemt de omroep wel een risico. Heel Holland Bakt is immers hun grote kijkcijferkanon met meer dan drie miljoen kijkers. Alleen Wie is de Mol weet een vergelijkbaar aantal Nederlanders aan de buis gekluisterd te houden. Nu kijkers online beginnen te mopperen dat de lol er nu voor hen af is wordt het interessant om te zien of de kijkcijfers van Heel Holland Bakt gaan teruglopen. Binnen een paar weken zullen we merken of dit ook het geval is.