Will Smith en Martin Lawrence

Bad Boys Will Smith en Martin Lawrence zijn terug! Al zijn ze na zo’n lange tijd meer mannen dan jongens te noemen. Is Bad Boys for Life een geforceerde soft reboot of mogen we het weer een ouderwets goede Will Smith kaskraker noemen?

Terwijl rechercheur Marcus Burnett (Martin Lawrence) al denkt aan pensioen, om eindelijk van zijn gezin en nieuwe kleinkind te genieten, is zijn partner Mike Lowry (Will Smith) van plan tot zijn honderdste achter de boeven aan te zitten. Ongewild moeten ze allebei in actie komen als een seriemoordenaar Mike boven aan zijn dodenlijst zet. Ze krijgen hulp van een nieuw opgerichte politie-eenheid vol jonge honden, die zich bedienen van de modernste technische snufjes. Maar uiteraard doen Mike en Marcus alles het liefste gewoon ‘old school’.

Bad Boys for Life heeft een Belgisch sausje

Twee jaar geleden gaven de Belgische regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah met Patser een stoer visitekaartje af aan Hollywood en in ruil mochten ze hun Amerikaanse debuut maken met de derde Bad Boys-film. Het duo geeft daarin weer een sterk signaal af met een openingsscène vol ronkende auto’s, zonovergoten plaatjes van Miami en natuurlijk het nummer Bad Boys.

Niet kapot te krijgen

Dat lied stamt al uit 1987 maar is niet kapot te krijgen – en hetzelfde lijkt nu voor de gelijknamige filmfranchise te gelden. Hoewel de koek al op leek te zijn na het rijkelijk late en wat mindere vervolg Bad Boys II (2003), is het derde deel een adrenalinestoot waar ze nog wel even op door kunnen gaan.

Van High School Musical naar Bad Boys for Life

De sleutel tot dat succes is een slimme combinatie van vertrouwde elementen en hippe toevoegingen. Uiteraard had het niet gekund zonder de ‘Bad Boys’ uit de titel, gespeeld door twee acteurs die hun rol kunnen dromen en gewoon lekker hun ding doen: Lawrence trekt gekke bekken en Smith kijkt cool door z’n zonnebril. Daaromheen hebben ze een aantal verse jonkies gezet, waaronder een stoere Vanessa Hudgens die de jurkjes uit High School Musical heeft verruild door veel zwart leer.

Explosies

Ook achter de schermen is het een bonte mix geworden, met als opmerkelijkste en leukste toevoeging natuurlijk de twee regisseurs. Die hebben goed naar het werk van hun voorganger Michael Bay gekeken en een leuke knipoog naar hem in de film gestopt. Producent Jerry Bruckheimer is wel weer terug en daarmee ook het budget voor een hoop – een kniesoor zou zelfs zeggen te veel – gigantische explosies. De Belgen namen hun eigen cameraman mee en deze Robrecht Heyvaert liet al in Revenge zien dat hij goed raad weet met zonovergoten landschappen.

Alles bij elkaar is Bad Boys for Life weer smullen: van de actie met snufjes humor tot drama en zelfs wat romantiek. Het is alsof Will Smith en Martin Lawrence nooit het politiebureau in Miami hebben verlaten. Op naar het (nu al aangekondigde) vierde deel!