Netflix Ares

Netflix is al jaren een begrip in Nederland maar het heeft tot 17 januari 2020 geduurd dat we de eerste Netflix Original serie van eigen bodem kregen. Weet psychologische horror Ares de hoge verwachtingen waar te maken of wordt het toch weer wachten op het volgende seizoen van Stranger Things?

Dat Nederland wat niet al te frisse studentenverenigingen heeft, zijn we de afgelopen jaren achter gekomen. Maar zo een als Ares heeft er nog nooit bestaan. De Amsterdamse studentenvereniging traint de elite, en menig alumni heeft de absolute top van het Nederlandse zakenleven of de politiek gehaald.

Bovennatuurlijke korpsballen

Geen wonder dat Rosa (Jade Olieberg) geïnteresseerd is om ook lid te worden. Haar opleiding houdt haar klein, haar vader werkt constant nachtdiensten en haar moeder leidt aan zware psychische problemen. Via haar vervreemde vriend Jacob (Tobias Kersloot) ontdekt ze Ares en ziet ze een uitweg. Maar de vereniging verbergt veel meer dan een groep over het paard getilde korpsballen. Iets bovennatuurlijks roert zich en stelt ieder de vraag: “wat heb jij over voor succes?”

Ares is de eerste Nederlandse Netflix Original en de streamingdienst heeft niet de minste namen getrokken; het gaat tenslotte om een serie die nu in één klap wereldwijd te zien is. Producent Pieter Kuijpers (Van God los, Smeris) en regisseurs Giancarlo Sanchez (Mocro Maffia) en Michiel ten Horn (Aanmodderfakker) hebben al indrukwekkende producties op hun CV’s en daar mag Ares nu aan worden toegevoegd. We interviewden ook de hoofdrolspelers van Ares over hun favoriete horrorfilms en Netflix-series.

Ares op Netflix

Oude grandeur van Nederland

Grootste prestatie is dat Ares op visueel vlak niet onderdoet voor het beste werk op de streamingdienst. Locaties zoals Paleis Soestdijk, het Rijksmuseum en het Tropenmuseum helpen om de oude grandeur van de Gouden Eeuw terug te brengen. De fantastische belichting in veel scènes is de showsteler. Ares is een psychologische horror en de soms verontrustende beelden komen zelden door het bloed of gore (al zullen horrorfans die daarop kicken voldoende vinden in Ares). Met name de horrorklassiekers van Stanley Kubrick, zoals The Shining en Eyes Wide Shut, zijn vrij duidelijk een inspiratiebron geweest voor de serie.

Get Out

Een andere inspiratiebron die de makers recent noemden in een interview met Superguide, was Get Out. De Oscar-winnende horror van Jordan Peele was verfrissend in hoe het subtiel racisme aan de kaak stelde. Ook Ares slaagt hier goed in en laat een klassenstrijd zien tussen de ‘gevestigde Ares-families’ en nieuwkomer Rosa. Die spanningen komen aan het einde van de serie spectaculair naar boven borrelen.

Niet genoeg horror

De serie had wel wat enger gemogen. Kijkers zullen spannende en ongemakkelijke scènes vinden, maar echt lugubere horror blijft uit, een paar uitzonderingen in de laatste afleveringen daargelaten. Zelfs de gemiddelde Stranger Things-fan hoeft niet met het licht aan te slapen nadat hij/zij de 8-delige Ares-serie heeft gebinged. Maar bingewaardig is het!

Ares

Na Undercover (dat een co-productie is en dus technisch niet meetelt als Netflix Original) is Ares een nieuwe Nederlandstalige serie om te aan te raden op de streamingdienst. We hebben vaker horror gehad in de lage landen, maar nog niet een zoals Ares.

Ares wordt nooit écht eng maar maakt veel goed met zijn indrukwekkende, duistere visie op Nederlandse studentenverenigingen en de Gouden Eeuw. Het laat iconische locaties van Amsterdam zien zonder op een toeristenvideo te lijken voor de buitenlandse kijkers. Een avondje bingen waard, of je nu in Toronto, Tokyo of Tiel woont.