Lars von Trier maakte de afgelopen dagen furore in Cannes. Zijn film The House That Jack Built was onderwerp van gesprek: een aantal kijkers zijn namelijk de bioscoopzaal uitgelopen. Het komt vaker voor, dat weglopen. Hier een historisch overzicht van de meest controversiële films aller tijden.

Article continues after the ad

IRRÉVERSIBLE (2002)

Voor shock-regisseur Gaspar Noé zijn walkouts vaste prik. Hij strikte in 2001 powercouple Vincent Cassel en Monica Belucci voor zijn rauwe film Irreversible. Het pijnpunt? Een weerzinwekkende verkrachtingsscène die tien minuten onafgebroken te zien is. Voor menig bioscoopbezoeker reden genoeg de bioscoopzaal voortijdig te verlaten.

THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE (1974)

Voor de doorgewinterde horrorfan is The Texas Chainsaw Massacre nog net geen snoozefest. In 1974 was dat echter anders. Gruwelijkheden op het witte doek waren vooral besteed aan korrelige b-films. De scène waarin het meisje Pam aan een vleeshaak wordt opgehangen, terwijl haar vriendin aan gruzelementen wordt gezaagd, werd menig bioscoopganger te veel.

ÔDISHON (AUDITION) (1999)

Ons kikkerlandje had de bedenkelijke eer Audition als eerste te showen. Uitgestoken en geamputeerde voeten kon men nog verteren. De grens werd getrokken bij een scène waarin een gevangene kots moet oplepelen. Eén bezoeker noemde regisseur Takashi Miike ‘het kwaad zelve.’

SALÒ, OR THE 120 DAYS OF SODOM (1975)

Deze Italiaanse nachtmerrie is te vinden op menig ‘meest zieke’-filmlijstje. De critici waren positief, het publiek duidelijk minder. Verkrachting, het eten van uitwerpselen en verminking: regisseur Pier Paolo Pasolini vermeed niks. 

THE BLAIR WITCH PROJECT (1999)

Ja, The Blair Witch Project is eng, maar de film gaat de grenzen van het found-footage horrorgenre niet te buiten. Toch liepen mensen de zaal uit. Het gejaagde camerawerk was begin 2000 nog niet aan iedereen besteed. Mensen werden misselijk van het gedraai en konden de film moeilijk verteren.

THE HILLS HAVE EYES (2006)

De remake van Wes Cravens horrorklassieker uit 1977 is nog bruter, gewelddadiger en schokkender dan het origineel. Regisseur Alexandre Aja breidt de ene na de andere weerzinwekkende scène aan elkaar. Het gevolg? Doe eens een gok.

MARTYRS (2008)

Meer Franse ellende! In deze vreselijk gruwelijke film wordt er een masker aan het gezicht van een vrouw genageld. Wanneer het desbetreffende metaalwerkje van haar hoofd wordt gerukt, neemt ’t een stuk van haar schedel mee. Yummie. Veel mensen hadden hun date-night toch iets anders voorgesteld. Ook bij Martyrs bleef een groot deel van de kijkers niet zitten.