Tessa and Hardin in After

Vanaf morgen is After We Fell te zien in de bioscoop. Het is al het derde deel van de serie. Deze uit de hand gelopen fanfiction van Anna Todd zorgde bij ons voor veel opwinding, maar niet op de goede manier…

1. Het verhaal

Het gaat al mis bij het verhaal. De brave studente Tessa ontmoet bad boy Hardin en ze zijn allebei gelijk onder de indruk van elkaar. Dat zou het begin van een mooie romance kunnen zijn, maar naast tatoeages verzamelt Hardin ook rode vlaggetjes. Tessa negeert die wapperende vlaggen vakkundig, of doet er in ieder geval bijzonder weinig mee. In een gemiddelde aflevering van GTST gebeurt er meer, dus je kunt stellen dat de After-films wat aan de saaie kant zijn.

2. Stereotypes

Stereotypes zijn er, net als clichés, niet voor niets. Ze zijn ergens op gebaseerd en in de kern schuilt vaak iets van waarheid. Maar een hele film ophangen aan flinterdunne archetypes is niet zo’n goed idee. Zeker niet als ze enorm achterhaald zijn. De tijd dat tattoos betekende dat je een ouwe zeebonk - met in iedere stad een andere schat - aan de haak had geslagen ligt, god zij dank, ver achter ons. En vrouwen die met hun gezicht in de make-updoos zijn gevallen, zijn over het algemeen heel betrouwbare types en verdienen hun geld niet tippelend achter het station. Maar deze memo hebben ze bij After over het hoofd gezien.

Article continues after the ad

3. Hardin overtuigt niet

Hardin heeft de nodige permanente plakplaatjes op z’n lichaam prijken en krijgt gedurende de films er nog een paar bij (die bizar snel genezen, maar dat terzijde). Hij heeft een kort lontje en slaat daardoor de boel zo nu en dan aan gruzelementen. Als kers op de taart heeft-ie als student ook de nodige seksuele ervaring opgedaan en hij weet wie en wat-ie wil. Vergeet even het geweld tegen dat meubilair, hoeveel studenten zonder tatoeages en/of hitsige gedachtes kennen jullie? Hardin overtuigt niet als bad boy.

 

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.

 

4. Die moeder

Er zijn meer personages in After die ons het bloed onder de nagels vandaan halen, maar Carol Young spant de kroon. Die moeder is niet te doen. Er kan geen normaal gesprek met deze vrouw gevoerd worden en wat haar het beste lijkt voor haar dochter is gebaseerd op normen en waarden die rechtstreeks uit 1950 zijn komen aanwaaien. Carol heeft het pad voor Tessa uitgestippeld en of ze daar gelukkig van wordt lijkt er niet echt toe te doen.

5. Slecht voorbeeld

De relatie tussen Tessa en Hardin is natuurlijk niet gezond. We kennen relaties die rampzaliger zijn, maar After doet ons allesbehalve verlangen naar wat Tessa heeft gevonden in Hardin. Waarom wijst Tessa hem niet direct het gat van de deur? Waarom krijgt-ie kans op kans? Waarom lijkt ze te denken dat ze Hardin kan helpen of veranderen? En waarom zet ze niet meteen een punt achter die relatie met highschool sweetheart Noah? Waarom geeft After ons zo’n ver-schrik-ke-lijk slecht voorbeeld? Hoezo kan Tessa niet in haar eentje de wereld ontdekken? Waarom is ze daarvoor afhankelijk van een Britse student met mood swings? Zoveel vragen!

6. Fifty Shades of Grey lijkt ineens een Oscar te verdienen

After is ontstaan uit fanfiction over Harry Styles en leunt enorm op die andere fanfiction hit Fifty Shades of Grey. Nu zijn we geen enorme fan van die hitsige seksfilms met zweepjes en handboeien, maar na het zien van de After-films verdient die trilogie ineens een Oscar. Hebben we het verkeerd of hebben Dakota Johnson en Jamie Dornan de rollen van hun leven gespeeld in Fifty Shades? Ja oké, waarschijnlijk hebben we dat verkeerd. Maar dat is dus wat After met ons doet!

Geniet jij nou wel hartstikke hard van After? Dan vind je de soapy softporno van Sex/Life vast geweldig. En anders hebben we nog de tien beste romcoms van de afgelopen tien jaar voor je in de aanbieding!