Als we Hollywood mogen geloven is trailers maken nog nooit zo makkelijk geweest. Nagenoeg iedere blockbuster-preview heeft een vast stramien. Wij hebben ons analytisch vermogen losgelaten op een paar van de nieuwste trailers en hebben een kort overzicht gemaakt van 5 irritante dingen die in bijna iedere trailer te zien of horen zijn.

More content below the advertising

Een pianotoon op het begin

Heerlijk mysterieus, maar ó zo voorspelbaar. Je trailer is tegenwoordig niet af als er geen pianotoon te horen is aan het begin. Echte creatievelingen maken het soms nog gekker en gooien er nog een tweede pianotoon tegenaan… of een derde! Of een cellotoon! 

Zo’n trombone-ruft

Toen meestercomponist Hans Zimmer ‘zijn’ dreunende geluid populariseerde met Inception werd de wereld gek. Terecht. Tot dan toe had niemand de ballen om een stuk muziek van dat kaliber in een blockbuster te verwerken. De nasleep van deze ‘uitvinding’ is minder rooskleurig. Inmiddels zit in iedere trailer steevast zo’n trombone-ruft. Afgezaagd is een understatement.

Een zwaar op de hand liggende statement

Deze worden meestal op de voet gevolgd door een nutteloze, maar teasende zin. Het moet ons intrigeren, maar weet meestal weinig te boeien. Het is vaker een verwoede poging om een willekeurig schrootballet om te toveren tot een would-be-arthousefilm, dan dat het daadwerkelijk wat toevoegd aan de trailer.

Een slome, mysterieuze cover van een bekend nummer

Nog zoiets onvermijdelijks. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er bestaat een trailer-versie van een bekend popnummer. Every Breath You Take? Check. Smells Like Teen Spirit? Check. Everybody Wants to Rule the World? Check. California Dreamin? Check (??). Het meest recente slachtoffer is Survivor van Destiny’s Child, die door EDM-duo 2Wei is gereduceerd tot een langdradig vuilnisvuurtje.

Een money-shot gevolgd door de filmtitel

Dit is meestal het laatste shot van de trailer. Hoewel shots in de laatste halve minuut van een trailer vaak niet langer zijn dan twee seconden, wordt deze lekker uitgerekt. Gooi daar een griezelige hoeveelheid CGI-geweld tegenaan, een toffe pose, heel veel actie et voilá: je trailer is af.

More content below the advertising