Vertigo

★★★★★
Thriller 1958 120 minuten

Dit briljante meesterwerk van de 'Master of Suspense' blijft tot op de dag van vandaag interessant, spannend en ontregelend. De aan hoogtevrees lijdende agent Stewart verlaat het politiekorps, nadat een collega vanwege zijn fobie om het leven is gekomen. In opdracht van een vriend schaduwt hij diens vrouw Novak, die met de nodige mysteries omgeven is. Stewart wordt verliefd op haar en beseft niet dat hij de speelbal is in een zorgvuldig geplande misdaad. Het verhaal, gebaseerd op het boek D'entre les morts van Pierre Boileau en Thomas Narcejac, neemt voortdurend onverwachte wendingen en houdt de kijker twee uur lang op het puntje van zijn stoel. De regie, vertolkingen en de soundtrack van Bernard Herrmann zijn stuk voor stuk perfect. Hetzelfde geldt voor de prachtige opnamen, waarbij San Francisco als een schitterend decor fungeert. Het feit dat deze film geen enkele Oscar kreeg, mag een blunder van de Academy genoemd worden. Het filmische hoogtevrees-effect, waarbij het perspectief verandert, werd verkregen door de camera naar achteren te rijden en gelijktijdig in te zoomen. Deze door Hitchcock uitgevonden procedure, de `dolly zoom' genaamd, werd en wordt nog regelmatig gebruikt, onder andere in Jaws en GoodFellas. De prachtige openingssequentie werd ontworpen door pionier Saul Bass. Hij wist met animatietechnieken effecten te bereiken die met traditionele methoden onmogelijk waren. Hij zou hierna voor Hitchcock ook nog de titelsequenties van North by Northwest en Psycho maken.

• Alfred Hitchcock
  • James Stewart
  • Kim Novak