Transformers: Revenge of the Fallen

★★★★★
Sciencefiction 2009 158 minuten

‘Sommige mensen zeggen: minder is meer. Onzin. Meer is meer en te veel is nooit genoeg.’ Deze prachtige quote komt van James Cameron, maar we hebben zo’n idee dat ook Michael Bay zich wel kan vinden in deze wijsheid. De regisseur van Armageddon en Pearl Harbor is nooit iemand geweest die veel op heeft met finesse en matigheid, maar als hij zich waagt aan een vervolg, gaan pas echt alle registers open. Het hysterische Bad Boys II was daarvan het onomstotelijke bewijs. Transformers: Revenge of the Fallen, de opvolger van de kolossale kaskraker van twee jaar geleden, is opnieuw een typisch geval van overdaad schaadt. Het verhaal wordt opgepikt als Sam (Shia LaBeouf) huis, haard en zijn prachtige vriendin (Megan Fox) verlaat om te gaan studeren. Daar komt weinig van terecht als hij opgespoord wordt door de overgebleven Decepticons, die uit zijn op informatie die in zijn hoofd is opgeslagen. Gelukkig zijn de Autobots er ook nog om te knokken aan de kant van de mensheid. En knokken doen ze, met meer dan drie keer zoveel robots als in de eerste film. Maar meer is niet altijd beter. Qua spektakel komt de film niet over de verpletterende openingsscène in Shanghai heen, hoeveel bruut blikgebeuk er ook op volgt. Tegen de tijd dat de grote finale in Egypte aanbreekt, ben je al murw geslagen en interesseert het je allemaal niet meer. In de scènes er tussendoor probeert de cast van vlees en bloed de robots te overstemmen met matte grappen en veel geschreeuw. En dat is misschien nog wel vermoeiender. Veronica Magazine nr. 26, 2009 – (KK)

• Michael Bay
  • Shia LaBeouf
  • Megan Fox