Tim Burton's The Nightmare before Christmas

★★★★★
Animatie 1993 75 minuten

Toen regisseur Tim Burton (Batman, Ed Wood) nog bij Disney op de loonlijst stond, was deze stop-motionfilm zijn absolute droom. Zijn broodheren vonden het echter een te buitenissig en riskant project. Pas jaren later, toen Burton naam had gemaakt als succesvol regisseur, kreeg hij alsnog het groene licht voor de productie. De film draagt helemaal zijn stempel: een donkere, macabere sfeer, met veel griezelige details en duidelijke expressionistische invloeden. Jack Skellington, een skelet met een pompoenenhoofd, is het beu jaar in jaar uit het Halloweenfeest te verzorgen. Dan komt hij op het idee om eens de kerst te organiseren. Hij laat de kerstman ontvoeren en gaat, samen met alle griezels van Halloweenland, aan de slag om de kinderen een onvergetelijke kerst te bezorgen. Daar slaagt hij met vlag en wimpel in, alleen niet zoals hij het gedacht had. In plaats van animatie maken producent Burton en regisseur Selick (James and the Giant Peach) gebruik van het stop-motionprocedé. Alle poppen werden beeldje voor beeldje geanimeerd, wat een weergaloos, adembenemend effect veroorzaakt. Het werd wel een kostbare film, omdat een week werk ruwweg één minuut filmmateriaal oplevert; vandaar dat de productie van de film twee jaar in beslag nam. Vaste Burton-componist Danny Elfman kwam met tien prachtige liedjes op de proppen, en nam zelf de zang van Jack voor zijn rekening. De Nederlandse vertaler Ton Pallemans kwam met een keurig rijmende vertaling. De film kreeg een Oscarnominatie voor de special effects.

• Henry Selick
  • Danny Elfman
  • Chris Sarandon