The Box

★★★★★
Sciencefiction 2009 115 minuten

Synopsis

Een mysterieuze houten doos wordt gedeponeerd voor het huis van een jong getrouwd koppel. Een aantal dagen later komen ze te weten dat ze een miljoen dollar kunnen verdienen als ze op de rode knop van de doos duwen. Dat betekent echter ook dat een vreemdeling sterft.

Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat een demonisch konijn het symbool werd van een dijk van een debuutfilm. Met cultclassic Donnie Darko leek er in de persoon van regisseur en schrijver Richard Kelly een nieuw wonderkind te zijn opgestaan. Maar niet iedereen is tegen dat soort verwachtingen opgewassen: opvolger Southland Tales draaide uit op een sof en een megaflop bovendien. We hadden het hem dus vergeven als hij van zijn derde werk een toegankelijkere en commercieel aantrekkelijkere film had gemaakt. De keuze voor Cameron Diaz als leading lady en het makkelijk te behappen gegeven doet vermoeden dat The Box exact zo’n soort film is. Maar nee: Kelly is trouw gebleven aan z’n eigenzinnige aard. Dat dwingt respect en waardering af, maar heeft helaas ook vervelende gevolgen. De opzet van het verhaal is trefzeker en veelbelovend: Diaz en haar man krijgen van een mysterieuze man een doos met een grote rode knop. Als ze erop drukken, gaat er ergens iemand dood die ze niet kennen, zo vertelt hij. Maar ze krijgen er ook een miljoen dollar contant voor. Dit ijzersterke gegeven geeft de film veel brandstof, maar hoe meer vervreemdende verklaringen er aangedragen worden, hoe sneller die opraakt. <p> Veronica Magazine nr. 04, 2010 – (KK)

• Richard Kelly
  • Cameron Diaz
  • James Marsden