The Bourne Ultimatum

★★★★★
Actie 2007 115 minuten

Wat een opluchting om te merken dat niet elke kaskrakerfranchise bezwijkt aan metaalmoeheid; de derde Bourne presteert wel op niveau. In The Bourne Ultimatum blijkt dat de hoge heren van de CIA er nog altijd mee in hun maag zitten dat Jason Bourne (Matt Damon) vrij rondloopt. Ze zijn bang dat de door geheugenverlies geplaagde ex-agent staatsgeheimen gaat verkopen en doen er alles aan om hem uit te schakelen. Intussen kampt Bourne met vage herinneringen aan een experiment, dat het begin van al zijn ellende geweest kan zijn. Dit laatste filmdeel vult de lege plekken in de geschiedenis van Bourne in: met de antwoorden op de vragen over zijn rekrutering door de CIA, is het cirkeltje keurig rond. Van alle films heeft deze het meest rechtlijnige plot en verkent hij bovendien weinig nieuw terrein, maar door het razende tempo dat regisseur Paul Greengrass aanhoudt, valt dat nauwelijks op. Vanaf de eerste sc?ne, waarin Bourne aan de politie van Moskou ontsnapt, is de gepijnigde spion zo goed als continu op de vlucht. Dat levert een paar hartkramp opwekkende achtervolgingen op, waar je bijna een whiplash van zou krijgen. De schokkerige manier waarop Greengrass dit in beeld brengt, past perfect bij de grauwe, onheilspellende sfeer van de film en slingert je middenin de actie. Maar ook Damons knappe rol als Bourne is pakkend. Hoe hij van een verwarde moordmachine een mens weet te maken, is een hele prestatie. Ultimatum is niet de Bourne-film die alle andere overbodig maakt, maar een waardige afsluiter van ??n van de beste spionagefilmreeksen in de filmgeschiedenis. Veronica Magazine nr. 34, 2007 - (KK)

• Paul Greengrass
  • Matt Damon
  • Julia Stiles