Shrek the Third

★★★★★
Animatie 2007 93 minuten

Na de derde film van Spider-Man en Pirates is het nu de beurt aan die van Shrek. Ook deze gaat de Bios Top 10 binnenkomen op nummer 1, want alle vaste ingredi?nten zijn aanwezig: Shrek (Mike Myers) heeft weer een minderwaardigheidscomplex, Fiona (Cameron Diaz) staat hem ter zijde, prins Charming (Rupert Everett) aast op de troon, en Donkey (Eddie Murphy) en Puss (Antonio Banderas) vechten nog steeds om de positie van ?irritant pratend dier?. Naast een feest van herkenning levert dat ook een probleem op. De reeks begint in herhaling te vallen en de originaliteit uit de voorgaande delen is ver te zoeken. We krijgen er wel een puber bij met de stem van Justin Timberlake, maar die steekt erg saai af tegen de rest. Datzelfde geldt voor een viertal prinsessen dat er alleen maar voor zorgt dat er te weinig tijd is voor publieksfavorieten Puss en Donkey. De grootste nieuwigheid is dat het animatieniveau is opgekrikt en daardoor de haren van Charming en de manen van zijn paard veel realistischer in de wind wapperen. De paardenvacht glanst zo echt dat het bijna de aandacht afleidt. Vergeleken met het vorige deel is het grapgehalte omlaag geschroefd en krijgt de boodschap meer plaats. Shrek worstelt met volwassen problemen als vaderschap en leiderschap, waar de kids maling aan zullen hebben. De moraal van het verhaal is weer ?wees jezelf?, maar als we dat na twee films nog niet in de gaten zouden hebben, is het nu te laat. In de finale wordt een musical op poten gezet en dat is meteen reclame voor de musicalversie van Shrek, waar momenteel hard aan wordt gewerkt. Hopelijk gebruiken ze dan niet de ?oldie? Live and Let Die, die als een tang op een varken slaat. De film wordt ook in een Nederlandse versie uitgebracht. Veronica Magazine nr. 24, 2007 - (RvK)

• Chris Miller
  • Raman Hui
  • Mike Myers