Reservoir Dogs

★★★★★
Misdaad 1992 99 minuten

Regiedebuut van het getalenteerde wonderkind schrijver/regisseur Tarantino, voor een appel en een ei gemaakt. In deze ode aan de gangsterfilm uit de jaren '70 toont Tarantino de voorbereidingen en nasleep van een mislukte overval op een juwelierszaak. Het verhaal wordt verteld door middel van flashbacks, waarin een zestal onderwereldfiguren wordt geronseld door gangsterbaas Tierney en zijn zoon Penn. De overvallers zijn bij elkaar alleen bekend onder een schuilnaam, en weten niets van elkaars achtergrond. De samenwerking verloopt niet bepaald vlekkeloos, en neemt een dramatische wending als één van hen een undercoveragent blijkt te zijn. De acteerprestaties van de gehele cast zijn voortreffelijk, vooral die van Keitel. De sadistische martelscène behoort nu al tot de klassiekers. Het knappe is dat Tarantino het beperkte budget in zijn voordeel wist om te buigen: de film speelt zich grotendeels op één locatie af en dat schept een behoorlijk claustrofobisch sfeertje. Tarantino's werk kenmerkt zich door een flinke dosis geweld en haarscherpe dialogen. Hierdoor werd hij binnengehaald als brein achter de zogenaamde nouvelle violence-stroming. Na deze verfrissende debuutfilm kreeg hij grote bekendheid door zijn scenario's voor True Romance en Natural Born Killers en zijn succesvolle films Pulp Fiction, waarvoor hij een Oscar voor het scenario kreeg, en Kill Bill. Vervolgens schreef hij het scenario van From Dusk till Dawn en regisseerde Jackie Brown. De plot heeft trouwens verdacht veel weg van Ringo Lams City on Fire, een feit dat hem later ook stevig onder de neus is gewreven.

• Quentin Tarantino
  • Harvey Keitel
  • Tim Roth