Once Upon a Time in the West

★★★★★
Western 1969 165 minuten

Briljante spaghettiwestern van regisseur Leone, die hiermee zijn fantastische Dollars-trilogie overtrof. Extreem lang, maar de lengte is zeer functioneel omdat elk van de vier belangrijke personages uitgebreid wordt geïntroduceerd. De mysterieuze wreker Bronson komt vergelding halen voor iets wat de duistere Fonda hem in het verleden heeft aangedaan. Fonda wil intussen de mooie Cardinale van haar boerderij verjagen om de spoorlijn vrij baan te geven. Met de hulp van Bronson en vrijbuiter Robards verzet Cardinale zich. Deze ultieme spaghettiwestern heeft een pompeuze, opera-achtige en lyrische stijl, die ondanks het gedoseerde geweld de spanning goed weet vast te houden en in het genre van de western uniek is. De acteurs zijn geweldig, maar vooral de eeuwige 'good guy' Fonda is briljant gecast als inktzwarte schurk, die zelfs onschuldige kinderen niet ontziet. De openingsscène waarin Bronson per trein aankomt en opgewacht wordt door de schurken Elam, Strode en Zuanelli is op zichzelf al klassiek. Dit geldt ook voor de gestileerde shoot-out tussen Bronson en Fonda aan het eind, waarbij minutenlang onder de indringende muziek slechts de ogen van beiden te zien zijn, en in een flashback onthuld wordt wat Fonda Bronson heeft aangedaan. De wereldberoemde filmmuziek van Ennio Morricone vinden velen de beste filmscore ooit. Ieder van de belangrijke hoofdpersonen heeft zijn eigen herkenbare muziek, die in het verhaal zijn eigen functie krijgt. Heel vaak geïmiteerd, maar nooit overtroffen. Leone maakte de Once Upon a Time-trilogie af met Once Upon a Time... the Revolution (Duck, You Sucker!) en Once Upon a Time in America. Ook bekend als C'era una volta il West.

• Sergio Leone
  • Charles Bronson
  • Henry Fonda