Ocean's Eleven

★★★★★
Misdaad 2001 116 minuten

George Clooney en Julia Roberts hebben weer een dikke hit gescoord. Onder regie van Steven Soderbergh en met nog heel wat andere bekende gezichten, die samen een supercoole kraak zetten. Sinds zijn dubbele Oscar-nominatie vorig jaar, waarvan een werd verguld, wil iedereen in Hollywood werken met regisseur Steven Soderbergh. Hij is niet alleen goed in zijn vak maar ook een aardige vent. Want in plaats van iedereen op zijn beurt te laten wachten, maakte hij meteen een heel elftal gelukkig. En om het helemaal eerlijk te doen, koos hij acteurs uit verschillende categorieën. Er zijn veteranen zoals Elliott Gould en Carl Reiner, jongere gasten zoals Casey Affleck en Scott Caan, maar ook oude bekenden van Soderbergh zoals George Clooney en Julia Roberts. Al deze uiteenlopende typetjes zijn onder zijn bezielende regie een mooi, goed gesmeerde ploeg geworden. Net als bij de originele Ocean?s Eleven, met Frank Sinatra en zijn maatjes, hebben ze duidelijk lol met elkaar en lijkt de film zelf van ondergeschikt belang. Gelukkig is niets minder waar. Er is genoeg ruimte om lekker te dollen met elkaar, maar er moet ook gewerkt worden. De kraak is ingenieus in elkaar gezet en wordt vakkundig uitgevoerd. Deels weten we hoe ze de boel gaan aanpakken en deels komen we voor leuke verrassingen te staan. Sinatra en co. hadden zo veel succes met hun film dat ze er een hele rits maakten en we zouden het helemaal niet erg vinden als Clooney en co. dat ook zouden doen. Helaas staan hun collega?s te trappelen om ook eens met Soderbergh aan de slag te mogen gaan. Clooney zit echter goed: hij richtte samen met Soderbergh het productiebedrijf Section Eight op. De volgende film die ze daar samen gaan maken heet Welcome to Collinwood en daarna gaat Clooney zijn regiedebuut maken, getiteld Confessions of a Dangerous Mind, geproduceerd door Soderbergh.

• Steven Soderbergh
  • George Clooney
  • Matt Damon